Avelgem richt fietsstraat in rond basisschool De Toekomst

Avelgems burgemeester Lut Deseyn werkt samen met schepen Caroline Valcke aan een veiligere schoolomgeving in de gemeente. © JS
Redactie KW

De afgelopen weken werden in Avelgem flink wat wijzigingen in de verkeerssituatie doorgevoerd. De meest recente verandering in het rijtje is de aanleg van een fietsstraat rond Basisschool De Toekomst. “Een noodzakelijke maatregel”, zegt burgemeester Lut Deseyn.

Door Jan Steenhoudt

De volledige schoolomgeving wordt zo, vanaf zondag 1 september, veiliger voor de zwakkere weggebruiker. Bij eenrichtingsverkeer mogen de fietsers de volledige breedte van de weg gebruiken. Is er verkeer vanuit twee richtingen toegestaan, dan mogen fietsers slechts de helft van het wegdek in beslag nemen. Gemotoriseerde voertuigen zijn weliswaar toegelaten in de fietsstraten, maar ze krijgen wel een inhaalverbod. Bestuurders krijgen ook een maximumsnelheid opgelegd van dertig kilometer per uur. De zone van de fietsstraat wordt aangeduid met borden aan het begin en het einde van de zone, én met gekalkte tekens op het wegdek zelf.

Lut Deseyn, burgemeester van Avelgem (GBA) en tevens verantwoordelijk voor de mobiliteit in de gemeente, spreekt van een noodzakelijke maatregel. “In 2017, tijdens de vorige legislatuur, werd er in samenwerking met vzw Leidedal al een fietscirculatieplan goedgekeurd. Wij kunnen nu kiezen wanneer we bepaalde punten uit dat plan in de praktijk brengen. De fietsstraat was initieel enkel bedoeld in de straten (Leopoldstraat en Kasteelstraat, red.) rond de scholen van het Sint-Jan Berchmans College.”

Uiteindelijk werd beslist om deze toch nog uit te breiden tot de straten bij het Atheneum. “De reden voor het invoeren van die fietsstraten is trouwens simpel. We willen de veiligheid van de (jonge) fietsers, zeker tijdens de spitsuren, kunnen garanderen.”

Zone 30 volstond

niet langer

Aan basisschool De Toekomst volstond de zone-30 niet meer volgens burgemeester Lut Deseyn. “Er zijn veel mensen die zich niet houden aan dergelijke snelheidsbeperkingen. Door met borden duidelijk aan te geven dat de straat nu een fietsstraat geworden is, én met behulp van bijbehorende informatie-advertenties op sociale media, zou de verkeerssituatie rond de scholen een pak veiliger moeten worden voor de zwakke weggebruikers”, zegt Lut Deseyn.

“De Toekomst is uiteraard erg tevreden met de nieuwe maatregelen. We hadden het ook wat vroeger willen invoeren maar uiteindelijk besloten we dat de fietsstraat pas vanaf 1 september van kracht zou worden.”

Versgekalkte zebrapaden

Naast de fietsstraat worden in de nabije toekomst ook enkele andere elementen van het circulatieplan verwezenlijkt. “Verschillende gemeentelijke zebrapaden worden opnieuw gekalkt. Bovendien zullen we op sommige oversteekplekken ook bepaalde led-pointers aanbrengen. Deze zijn overgewaaid vanuit Zwevegem en zijn vooral ‘s avonds erg nuttig”, besluit de burgemeester.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier