"Ik heb voor mijn voorstel inspiratie gehaald in Kortrijk, waar 74 straten één verbonden fietszone vormen", zegt het Brugse gemeenteraadslid Annick Lambrecht. Nu geldt er al zone 30 in de Brugse binnenstad, maar voor de politica garandeert dit onvoldoende c...

"Ik heb voor mijn voorstel inspiratie gehaald in Kortrijk, waar 74 straten één verbonden fietszone vormen", zegt het Brugse gemeenteraadslid Annick Lambrecht. Nu geldt er al zone 30 in de Brugse binnenstad, maar voor de politica garandeert dit onvoldoende comfortabel en veilig fietsen."Als Brugge één fieststraat wordt, betekent dit dat alle voorrang gaat naar zwakke weggebruikers. Auto's mogen dan geen fietsers meer voorbijsteken in de historische binnenstad", aldus de politica.Volgens burgemeester Dirk De fauw mogen er decretaal slechts twee 'zones' in een stad ingevoerd worden: "We zitten al met tonnagebeperking en zone voro betalend parkeren in de binnenstad. De wegcode laat geen derde reglement toe in eenzelfde zone. Er zijn dus juridische bezwaren.Nu de nieuwe wegcode van kracht is, worden bakfietsen gelijkgesteld aan fietsen. Dat betekent dat bakfietsen ook in tegengestelde richting mogen rijden in de nauwe Brugse éénrichtingsstraten. Volgens Dirk De fauw is de ongeschreven hoffelijkheidsregel wenselijk om ongevallen te voorkomen...Burgemeester Dirk De fauw had nog nieuws: "Er zullen op Brugs grondgebied tegen eind 2020 61 extra publieke laadpalen voor het opladen van elektrische voertuigen geplaatst worden. De ondergrondse parkings zijn er al mee uitgerust."