In het West-Vlaamse Oostrozebeke werd zopas de eerste verplaatsbare digitale vrachtwagensluis in gebruik genomen.

Vrachtwagenchauffeurs die van Ingelmunster naar Wielsbeke of vice versa rijden en het bord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' negeren, zullen voortaan een boete oplopen. Op vraag van politiezone MIDOW (Meulebeke - Ingelmunster - Dentergem - Oostrozebeke - Wielsbeke) heeft G4S ter hoogte van het kruispunt van de Hoogstraat met de Meulebekesteenweg de eerste camera van een verplaatsbare vrachtwagensluis geïnstalleerd. Die registreert elke vrachtwagen tot aan de tweede camera die opgesteld staat aan het kruispunt van de Wielsbekestraat met de Rozenbergstraat. Het digitale sluissysteem stuurt de meting door naar een centrale server. Die berekent vervolgens de doorrijtijd en vergelijkt die met de door de politie vastgelegde norm.

Ontradend effect

"Als het tijdsinterval te klein is, wordt de vrachtwagen beschouwd als doorgaand verkeer en bezorgt G4S de gegevens, inclusief ANPR- en breedbeeldfoto in kleur, aan de lokale politie. Via een DIV-bevraging door de politie kan worden bevestigd dat het om een voertuig van meer dan 3,5 ton gaat", zegt Karl De Clerck, burgemeester van Oostrozebeke. "Wie dus voortaan het verbod voor doorgaand zwaar vrachtverkeer negeert, zal beboet worden."

"De politiezone MIDOW huurt de verplaatsbare vrachtwagensluis van G4S voor zes maanden. Oostrozebeke heeft de primeur, maar het is de bedoeling om het systeem ook op andere plaatsen in onze politiezone in te zetten, o.a. in Ingelmunster, Meulebeke, Wakken en Wielsbeke. Op die manier beogen wij op verschillende wegen een ontradend effect op het zwaar vrachtverkeer dat zich niet houdt aan de 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'-regelgeving", aldus MIDOW-korpschef Hans Malysse.

Flexibele en budgetvriendelijke oplossing

"Vaste vrachtwagensluizen bestaan in ons land al sinds 2009. In tal van woonkernen hebben ze hun nut al bewezen. Vaste constructies hebben echter een groot nadeel: de aanleg van één vaste digitale installatie kost al gauw 60.000 EUR of meer, en het systeem kan niet zomaar naar een andere locatie verplaatst worden wanneer de noden of de verkeersstromen zouden veranderen", aldus Bart Verbeeck, Sales Director van G4S Belgium. "Daarom is het huren van een verplaatsbare vrachtwagensluis van G4S voor heel wat lokale besturen en politiediensten een doeltreffende, flexibele én betaalbare oplossing. Bovendien staat G4S naast de betrouwbare technologie ook in voor de installatie en verplaatsing van de vrachtwagensluis, alsook voor de rapportering van de vaststellingen aan de politie."

In het West-Vlaamse Oostrozebeke werd zopas de eerste verplaatsbare digitale vrachtwagensluis in gebruik genomen. Vrachtwagenchauffeurs die van Ingelmunster naar Wielsbeke of vice versa rijden en het bord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' negeren, zullen voortaan een boete oplopen. Op vraag van politiezone MIDOW (Meulebeke - Ingelmunster - Dentergem - Oostrozebeke - Wielsbeke) heeft G4S ter hoogte van het kruispunt van de Hoogstraat met de Meulebekesteenweg de eerste camera van een verplaatsbare vrachtwagensluis geïnstalleerd. Die registreert elke vrachtwagen tot aan de tweede camera die opgesteld staat aan het kruispunt van de Wielsbekestraat met de Rozenbergstraat. Het digitale sluissysteem stuurt de meting door naar een centrale server. Die berekent vervolgens de doorrijtijd en vergelijkt die met de door de politie vastgelegde norm."Als het tijdsinterval te klein is, wordt de vrachtwagen beschouwd als doorgaand verkeer en bezorgt G4S de gegevens, inclusief ANPR- en breedbeeldfoto in kleur, aan de lokale politie. Via een DIV-bevraging door de politie kan worden bevestigd dat het om een voertuig van meer dan 3,5 ton gaat", zegt Karl De Clerck, burgemeester van Oostrozebeke. "Wie dus voortaan het verbod voor doorgaand zwaar vrachtverkeer negeert, zal beboet worden.""De politiezone MIDOW huurt de verplaatsbare vrachtwagensluis van G4S voor zes maanden. Oostrozebeke heeft de primeur, maar het is de bedoeling om het systeem ook op andere plaatsen in onze politiezone in te zetten, o.a. in Ingelmunster, Meulebeke, Wakken en Wielsbeke. Op die manier beogen wij op verschillende wegen een ontradend effect op het zwaar vrachtverkeer dat zich niet houdt aan de 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'-regelgeving", aldus MIDOW-korpschef Hans Malysse."Vaste vrachtwagensluizen bestaan in ons land al sinds 2009. In tal van woonkernen hebben ze hun nut al bewezen. Vaste constructies hebben echter een groot nadeel: de aanleg van één vaste digitale installatie kost al gauw 60.000 EUR of meer, en het systeem kan niet zomaar naar een andere locatie verplaatst worden wanneer de noden of de verkeersstromen zouden veranderen", aldus Bart Verbeeck, Sales Director van G4S Belgium. "Daarom is het huren van een verplaatsbare vrachtwagensluis van G4S voor heel wat lokale besturen en politiediensten een doeltreffende, flexibele én betaalbare oplossing. Bovendien staat G4S naast de betrouwbare technologie ook in voor de installatie en verplaatsing van de vrachtwagensluis, alsook voor de rapportering van de vaststellingen aan de politie."