Om te beslissen welke gevaarlijke verkeerspunten met voorrang moeten aangepakt worden, past de Vlaamse overheid een scoresysteem toe op basis van de ongevallenstatistieken van de laatste drie jaar. In 2019 telde de lijst 314 gevaarlijke punten, dit jaar zijn er dat nog 296. In onze provincie gaat het om 44 gevaarlijke punten.

Uit het overzicht blijkt dat al 17 van die zwarte punten in West-Vlaanderen aangepakt zijn of momenteel onder handen genomen worden. Het gaat onder meer over de Baron Ruzettelaan, Katelijnestraat en Bevrijdingslaan in Brugge, de N34 richting De Panne en de R36 in Kortrijk. "De andere 27 worden binnenkort of later in deze legislatuur aangepakt", aldus Brecht Warnez uit Wingene. "Het gaat zowel om punten waar kleine ingrepen de situatie al gevoelig kunnen verbeteren, maar ook om verkeerspunten waar grote werken gepland staan."

De Vlaamse regering geeft in haar aanpak prioriteit aan gevaarlijke punten dicht bij een schoolomgeving of op een schoolroute en aan gevaarlijke punten met een hogere prioriteitenscore waar vaak zwakke weggebruikers bij ongevallen betrokken zijn. De komende jaren investeert Vlaanderen elk jaar minstens 30 miljoen euro om gevaarlijke punten veiliger te maken. Brecht Warnez: "In 2021 komt daar nog eens 50 miljoen euro bovenop. Dat ook in deze coronatijden zo geïnvesteerd wordt in verkeersveiligheid, maakt duidelijk dat Vlaanderen van dit punt een prioriteit maakt, en terecht."

Deze zwarte punten werden al aangepakt of zijn in uitvoering:

Brugge

Sint-Baafsstraat, Torhoutse Steenweg

Brugge

Baron Ruzettelaan, Buiten Gentpoortvest, Buiten Katelijnevest, Katelijnestraat, R30 Buitenring

Brugge

Bevrijdingslaan, Guido Gezellelaan, Gulden-Vlieslaan, Hoefijzerlaan, Pater Damiaanstraat

Brugge

Bevrijdingslaan, N31 Richting Oostkamp (A10), N31 Richting Zeebrugge

Brugge

Fort Lapin, Havenstraat, Sint-Pieterskaai, Walweinstraat

De Panne

N34 Richting De Panne

Harelbeke

Kortrijksesteenweg, Peter Benoitlaan, Vlasstraat

Jabbeke

Gistelsteenweg, Kerkeweg, N367 Brugge (N32) - Nieuwpoort (N380)

Knokke-Heist

Elizabetlaan, Kardinaal Mercierstraat

Knokke-Heist

Elizabetlaan, Krommedijk

Kortrijk

R36 Binnenring, R36 Buitenring, Sint-Sebastiaanslaan

Kortrijk

Minister Vanden Peereboomlaan, N43 Richting Moeskroen, R36 Binnenring, R36 Buitenring

Kortrijk

Beekstraat, Hugo Verriestlaan, N8 Richting Brussel, Oudenaardsesteenweg

Kuurne

Kleine Ringlaan, Kortrijksestraat, Kuurnsesteenweg, N395a Parallelweg R8 Noord, R8 Buitenring, R8 Buitenring Uitrit 6 (Kuurne)

Kuurne

Brugsesteenweg, N395a Parallelweg R8 Noord, N50 Richting Brugge, R8 Buitenring

Oostkamp

Gaston Roelandtsstraat, Kanaalstraat

Roeselare

Hippoliet Spilleboutdreef, Meensesteenweg, Meiboomlaan, Westlaan

Voor deze zwarte punten zijn kleine ingrepen gepland in 2020 en 2021:

Brugge

Gistelse Steenweg, Korte Vesting

Brugge

Buiten De Kruispoort, Buiten Kazernevest, Buiten Kruisvest, Langestraat, Moerkerkse Steenweg

Gistel

Hoogstraat, Kerkstraat, Markt

Staden

Provinciebaan, 's Gravenstraat, Westrozebekestraat

Tielt

Galgenveldstraat, Ruiseleedsesteenweg

Zuienkerke

Blankenbergse Steenweg, N371 Brugge (N9) - Blankenberge (N34), Statiesteenweg

Blankenberge

B. Vandammestraat, Kerkstraat, Zeebruggelaan

Brugge

Leopold II-laan, Leopold I-laan, Scheepsdalelaan

Brugge

Ten Briele, Spoorwegstraat, Leisellestraat, Gasenbrootlaan, Spoorwegstraat

Kortrijk

Monseigneur De Haernelaan, N43 Richting Gent, N43 Richting Moeskroen

Voor deze zwarte punten zijn grote infrastructurele werken gepland de komende jaren:

Ingelmunster

De Ring, Meulebekestraat, N50 Richting Brugge

Brugge

Generaal Lemanlaan, N337a Verbinding R30 - N337, Nijverheidsstraat

Oostkamp

Gaston Roelandtsstraat, Sint-Michielsestraat

Brugge

Gistelse Steenweg, Korte Vesting

Wevelgem

A17 Richting Tournai Oprit 5, A17 Richting Tournai Uitrit 5, Kortrijkstraat

Kortrijk

A14-E17 Richting Frankrijk Oprit 3 N8 Brussel, A14-E17 Richting Frankrijk Uitrit 3, N8 Richting Brussel

Voor deze zwarte punten zijn grote infrastructurele werken gepland, maar is de timing nog niet bekend:

Oostrozebeke

Gentstraat, Wakkensteenweg

Brugge

Expresweg, Gistelse Steenweg, N31 Richting Zeebrugge

Brugge

Buiten Begijnenvest, Oostmeers, Stationsplein

Brugge

Krakeleweg, Sint-Pieterskaai

Oostende

Elisabethlaan, Gistelsesteenweg

Oostkamp

Albrecht Rodenbachstraat, Gruuthuselaan, Stationsstraat

Om te beslissen welke gevaarlijke verkeerspunten met voorrang moeten aangepakt worden, past de Vlaamse overheid een scoresysteem toe op basis van de ongevallenstatistieken van de laatste drie jaar. In 2019 telde de lijst 314 gevaarlijke punten, dit jaar zijn er dat nog 296. In onze provincie gaat het om 44 gevaarlijke punten. Uit het overzicht blijkt dat al 17 van die zwarte punten in West-Vlaanderen aangepakt zijn of momenteel onder handen genomen worden. Het gaat onder meer over de Baron Ruzettelaan, Katelijnestraat en Bevrijdingslaan in Brugge, de N34 richting De Panne en de R36 in Kortrijk. "De andere 27 worden binnenkort of later in deze legislatuur aangepakt", aldus Brecht Warnez uit Wingene. "Het gaat zowel om punten waar kleine ingrepen de situatie al gevoelig kunnen verbeteren, maar ook om verkeerspunten waar grote werken gepland staan." De Vlaamse regering geeft in haar aanpak prioriteit aan gevaarlijke punten dicht bij een schoolomgeving of op een schoolroute en aan gevaarlijke punten met een hogere prioriteitenscore waar vaak zwakke weggebruikers bij ongevallen betrokken zijn. De komende jaren investeert Vlaanderen elk jaar minstens 30 miljoen euro om gevaarlijke punten veiliger te maken. Brecht Warnez: "In 2021 komt daar nog eens 50 miljoen euro bovenop. Dat ook in deze coronatijden zo geïnvesteerd wordt in verkeersveiligheid, maakt duidelijk dat Vlaanderen van dit punt een prioriteit maakt, en terecht." Deze zwarte punten werden al aangepakt of zijn in uitvoering:Voor deze zwarte punten zijn kleine ingrepen gepland in 2020 en 2021:Voor deze zwarte punten zijn grote infrastructurele werken gepland de komende jaren:Voor deze zwarte punten zijn grote infrastructurele werken gepland, maar is de timing nog niet bekend: