Door Els Deleu
...

Door Els Deleu"We zijn al zeven jaar bezig met de kleiroute", zucht Daniel Mylle van het actiecomité. "We hebben altijd gevraagd om niet langs een dorpskern te rijden. Stad Kortrijk is daar ook altijd in meegegaan en zij kwamen daarom met het voorstel van de Schreiboomstraat.""Hiervoor moest wel een degelijke straat aangelegd worden voor zwaar verkeer en er konden hier uitwijkstroken komen. Deze route kwam niet door een dorpskern en wij vonden ook dat dit veiliger zou zijn. Er was hier echter hevig protest. Het ideale was natuurlijk geweest om via de E403 te rijden, maar dit bleek onmogelijk." In totaal werden zes verschillende scenario's onderzocht."De 'historische route' werd enkele maanden uitgetest vooraleer een definitieve beslissing te nemen", zegt Daniel. Als bij wonder kwamen er niet veel reacties. "Ik denk dat mensen na verloop van tijd berusten in beslissingen. We moeten nu echter positief meewerken - we hebben goede relaties met zowel Wienerberger als de stad - om de route veiliger te maken. We mogen er niet aan denken dat er ongevallen zouden gebeuren. Vanaf de rotonde van de Aalbeeksestraat in Rollegem kan je niet duidelijk zien of je kan invoegen of niet omdat de afstand te groot is. Je kan ook niet voldoende uitwijken tussen de geparkeerde auto's, zodat verkeer in twee richtingen niet vlot verloopt. Er staan paaltjes op de baan die het fietspad uittekenen.""Aan de chicane aan De Lampe heb je de moeilijkheid met twee korte bochten op elkaar, en op Aalbekeplaats moet de vrachtwagen linksaf, en om te zien of er verkeer komt, moet je op het fietspad gaan staan.""We zijn van plan om positief mee te denken hoe we de veiligheid kunnen garanderen. We zien ook nauw toe of de vervoerders van klei zich aan de voorwaarden houden betreffende aantal transporten en uren wanneer er transporten mogen gebeuren."