Dit gebeurde tijdens een schooldag die in het teken stond van spoorveiligheid waar jongeren van Roeselare voor het eerst 'The Floor' kunnen testen: een trillend podium met een virtuele ervaring rond spoorlopen. Dagelijks zijn er spoorlopers en de actualiteit toont elke dag opnieuw het nut en de nood om te sensibiliseren.
...

Dit gebeurde tijdens een schooldag die in het teken stond van spoorveiligheid waar jongeren van Roeselare voor het eerst 'The Floor' kunnen testen: een trillend podium met een virtuele ervaring rond spoorlopen. Dagelijks zijn er spoorlopers en de actualiteit toont elke dag opnieuw het nut en de nood om te sensibiliseren."We onderscheiden twee heel gevaarlijke situaties", vertelt Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel. "Enerzijds is er het oversteken van gesloten spoorovergangen en daarvan noteerden we in de eerste negen maanden van 2019 toch 34 ongevallen waarvan vijf in West-Vlaanderen: drie in de haven van Zeebrugge en twee aan publieke overwegen.""Anderzijds merken we ook dat spoorlopen een ernstig probleem blijft. Mensen die de hond uitlaten en de sporen dwarsen of jongeren die een selfie nemen op de sporen, dat zijn zaken die we absoluut willen vermijden. Van januari tot eind september van dit jaar waren er 553 meldingen van spoorlopen waarvan 61 in West-Vlaanderen. Gelukkig vielen er geen doden of gewonden. In 2018 waren er in dezelfde periode nog 85 meldingen. We spreken dus van een verbetering maar het zijn nog altijd 61 meldingen te veel."In West-Vlaanderen tellen we 200 publieke spoorovergangen en zo'n 500 km geëlektrificeerd spoor en we merken toch enkele 'hot spots' waar spoorlopen vaker gebeurt. Dat is het geval aan de Pladijsstraat in Deerlijk, op de lijn Kortrijk-Brugge, in Oostende, tussen Brugge en Oostkamp en tussen Harelbeke en Kortrijk. We kunnen maar ons best doen door bijkomende veiligheidsmaatregelen en oplossingen voor te stellen en door voortdurend te sensibiliseren."