400.000 euro voor camerabewaking in centrum Waregem: “24 uur op 24 in de gaten houden”

Burgemeester Kurt Vanryckeghem wil met de investering van ruim 400.000 euro in een cameraschild te huur van bewakingscamera's terugdringen. © HDV
Redactie KW

Het stadscentrum zal eind augustus achttien nieuwe bewakingscamera’s tellen. De stad maakt hiervoor zo’n 400.000 euro vrij.

De stad huurde in het verleden al camera’s voor onder andere Waregem Koerse en de Cyclocross Masters, maar nu werd dus beslist om ze zelf aan te kopen. Het is financieel gezien een stuk interessanter. Er was in 2018 een vraag van de oppositie om vaste camera’s te plaatsen in het centrum, omdat er regelmatig vechtpartijen, opstootjes en overlast door drugsgebruikers waren. Dit onder andere aan Het Pand. “De camerabewaking zal nu voor het volledige centrum van kracht zijn. Dag en nacht wordt in principe alles geregistreerd”, vertelt burgemeester Kurt Vanryckeghem (CD&V).

Tegen Waregem Koerse moet alles operationeel zijn

Tot op heden zijn er al heel wat camera’s aanwezig in de stad. Zo zijn er camera’s met nummerplaatherkenning op het op- en afrittencomplex van de N382 met de E17. Er zijn de trajectcontroles in de Desselgemseweg, op een strook tussen de Tapuitstraat en de Expresweg (N382), en de Wortegemseweg (op een strook tussen de Nachtegaallaan en de grens met Wortegem). Er zullen onder andere beveiligingscamera’s bijkomen op de Markt, in Park Casier, in de Stations- en Holstraat, aan de hippodroom in de Zuiderlaan en aan het Regenboogstadion (zie kaart).

400.000 euro voor camerabewaking in centrum Waregem:

Nummerplaatherkenning

Het voordeel van camera’s met nummerplaatherkenning is dat de politie kan ingrijpen als dit nodig blijkt te zijn en dat de beelden ook achteraf kunnen herbekeken worden. Bovendien schrikt dit systeem dievenbendes af om nog via de E17 naar wijken rond het op- en afrittencomplex te trekken en er toe te slaan.

De politie zal van de camera’s ten volle gebruik kunnen van maken. De burgemeester verduidelijkt: “Bij evenementen zal de politie de camera’s 24 uur op 24 in de gaten houden. Zo kan er heel snel ingegrepen worden als er zich onenigheden voordoen. Het straffe is ook dat er tot op honderd meter gezichtsherkenning zit, dus dat zorgt weer voor een extra factor die bijdraagt tot een snellere identificatie.”

Op de vraag wanneer alles volledig in werking zal treden, antwoordt burgemeester Vanryckeghem: “Het is de bedoeling om voor Waregem Koerse alles operationeel te hebben. Ook het voetbal zal er beter van worden. De bussen van de bezoekende supporters kunnen op die manier in de gaten worden gehouden. Nog enkele andere plaatsen waar je de camera’s zal kunnen vinden, zijn onder andere het kruispunt van de Olmstraat, de Schakelstraat, de parking van De Treffer en de rotonde aan Het Leeuwke.”

“Waregem is in volle expansie en er zijn almaar meer en meer evenementen te beleven. Dit schept ook een vraag naar een grotere veiligheid. Ik denk dat deze investering van 400.000 euro hiervoor meer dan de moeite waard zal zijn”, besluit Kurt Vanryckeghem.

De burgemeester haalt nog aan dat de kosten voor de huur van de camera’s zo’n 18.000 euro bedroegen. “Dan denk je er wel al even over na of het niet voordeliger is om ze zelf aan te kopen. We zullen die camera’s aankopen met een raamcontract, ook het onderhoud is inbegrepen. Die camera’s gaan zonder problemen twaalf jaar mee, tegen dan zijn ze volledig afgeschreven.” (Bavo Coene)

Oppositie vraagt aandacht voor plaatsen die ontsnappen aan de camera

De oppositie (N-VA/Open VLD) is tevreden over de inzet van camerabewaking, zeker naar het oplossen en ontraden van misdaad en overlast toe. “We roepen wel op om ervoor te zorgen dat er geen blinde vlekken zijn”, aldus Michiel Vandewalle. In Het Pand wisten vandalen perfect waar geen camera’s hingen, zodat vandalisme vaak niet kon worden opgelost. We vragen dat het stadsbestuur voor een dekking van honderd procent zorgt, voor een beter veiligheidsgevoel.”

“Daarnaast hopen we dat de camera’s ook worden gebruikt om te kijken hoeveel wagens het centrum binnen rijden die daar niet moeten zijn. Via nummerplaat- en tijdsregistratie in de Holstraat, Keukeldam, Stationstraat en Stormestraat zou dit nagegaan kunnen worden.”

“Het lussenplan waarvoor onze fractie nog altijd pleit, zou een oplossing kunnen bieden om de opstopping in het centrum aan te pakken”, gaat Michiel verder. “Minder wagens in het centrum betekent beter bereikbare handelaars en een veiligere markt. Zo worden mensen gestimuleerd om de randparkings te gebruiken en kan er een breed wandel- en fietspad worden aangelegd.” (BC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier