Op 27 oktober 2012 openden de gemeente Lichtervelde, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Infrabel de spoorwegtunnel die de Statiestraat en de Kortemarkstraat met elkaar zou verbinden. Nog voor de aanleg van de tunnel was de beperkte hoogte al een twistpunt op de gemeenteraad.
...

Op 27 oktober 2012 openden de gemeente Lichtervelde, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Infrabel de spoorwegtunnel die de Statiestraat en de Kortemarkstraat met elkaar zou verbinden. Nog voor de aanleg van de tunnel was de beperkte hoogte al een twistpunt op de gemeenteraad.Maar het gemeentebestuur was altijd duidelijk: ofwel kwam er een tunnel met beperkte hoogte, ofwel kwam er helemaal géén tunnel. Voor de bouw van een hogere tunnel zou er een langere aanloopstrook nodig zijn, wat meer onteigeningen zou geëist hebben. De tunnel hoger maken met de beschikbare ruimte was niet mogelijk. Ook zes maanden na de opening, in maart 2013, was de tunnel nog een druk besproken onderwerp. Zo noemde oppositielid Johan Vandenbussche (SOMM) de tunnel "een voorbeeld van gebrek aan visie en planning.""Eerst legt men vlak voor de tunnel een te kleine rotonde om daarna een woning op te kopen om de situatie te verbeteren", aldus Vandenbussche in 2013. Ook oppositielid Sofie Steurbaut (N-VA) toonde zich toen bijzonder kritisch. "Het is jammer dat men het niet aandurfde om bepaalde drastische beslissingen te nemen zodat er toch een hogere tunnel kon komen", zei Steurbaut zes maanden na de opening.Meer dan zes jaar na de officiële opening van de spoorwegtunnel hebben, volgens officiële cijfers, twintig bestuurders zich al vastgereden onder de dwarsligger, die bestuurders waarschuwt dat de hoogte beperkt is tot 2,30 meter. Het laatste officiële incident dateert van donderdag 14 maart. Toen reed een bestuurder zich klem onder de hoogtebalk.De laadbak van de bestelwagen werd hierbij vernield. De takeldienst kwam ter plaatse en de politie leidde het verkeer in goede banen. Het ongeval van vorige week donderdag is slechts een van de tien ongevallen die ter hoogte van de spoorwegtunnel gebeurden sinds 1 januari 2018. "Dit betreft officieel geregistreerde ongevallen", vertelt schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V). "Dat wil zeggen: accidenten waarbij een proces verbaal werd opgesteld. In werkelijkheid vonden nóg meer ongevallen plaats. Onze gemeentediensten merkten al meermaals op dat de hoogtebalk scheef stond of ingedeukt was."Drie van de tien ongevallen vonden plaats, komende vanuit de Statiestraat. De andere zeven vonden plaats komende vanuit de Kortemarkstraat, die grenst aan de N32, die Roeselare met Torhout verbindt. Via deze invalsweg laten chauffeurs, die geen weet hebben van de lage tunnel, zich nog geregeld vangen. De signalisatie staat immers net voor het inrijden van de tunnel. Bestuurders die de hoogtebeperking te laat opmerken of de hoogte van hun wagen niet kennen, kunnen zich op die manier vastrijden. Chauffeurs die de beperking wel op tijd opmerken, draaiden vaak rechtsaf in de Hazelstraat. Dat leidde geregeld tot schade aan voetpaden en afgereden autospiegels. "In het stuk Hazelstraat van de spoorweg tot de Bollestraat, geldt nu een tonnagebeperking. Toch zien we dat vrachtwagens deze straat nog steeds gebruiken", zegt Bogaert. "Sommige bestuurders zien de signalisatie van de tonnagebeperking zeer laat. Daarom hebben we AWV gevraagd deze signalisatie eerder te plaatsen." Ook in de Kortemarkstraat komen extra signalisatieborden. "AWV zal bij de heraanleg van het kruispunt aan de Kortemarkstraat en de N32 verkeerslichten plaatsen en ook een signalisatiebord." Die signalisatie moet bestuurders ruim een kilometer voor de tunnel al waarschuwen voor de hoogtebeperking van 2,30 meter. "Verder willen we ook op een andere plaats in de Kortemarkstraat nog eens een waarschuwingsbord plaatsen. Natuurlijk moeten bestuurders ook goed opletten", besluit Bogaert.(Tom Rutsaert)