Toneelkring Spiegel vzw ontstond in 1980 als vriendenkring met maar één doel: het brengen van theaterproducties in een pluralistische en democratische sfeer. Jaarlijks brengt het toneelgezelschap minstens één 'volavondstuk' in samenwerking met een ervaren regisseur. De kern van acteurs en actrices wordt bijna jaarlijks aangevuld met nieuwe gezichten. De toneelgroep beperkt zich tegenwoordig niet tot het louter opzetten van toneelproducties, maar ook wandeltheater, groepsuitstappen en activiteiten komen aan bod.
...

Toneelkring Spiegel vzw ontstond in 1980 als vriendenkring met maar één doel: het brengen van theaterproducties in een pluralistische en democratische sfeer. Jaarlijks brengt het toneelgezelschap minstens één 'volavondstuk' in samenwerking met een ervaren regisseur. De kern van acteurs en actrices wordt bijna jaarlijks aangevuld met nieuwe gezichten. De toneelgroep beperkt zich tegenwoordig niet tot het louter opzetten van toneelproducties, maar ook wandeltheater, groepsuitstappen en activiteiten komen aan bod."Zo hadden we op 4 en 5 september een theaterwandeling in het Fort Napoleon op het programma. Tijdens de wandeling konden de deelnemers de rijke geschiedenis van het fort ontdekken. Door corona hebben we dit evenement met pijn in het hart wel moeten afgelasten", zucht voorzitter Hilde Veulemans.Maar het toneelgezelschap weigert bij de pakken te blijven zitten en kreeg daarbij steun van Cultuurcentrum De Grote Post. "We willen in deze barre coronatijden een positief verhaal brengen", vervolgt Hilde Veulemans. "Heel wat toneelverenigingen namen de beslissing om hun voorstellingen voor de rest van het jaar te annuleren. Dat zien wij niet zitten. We willen niet toegeven aan de grillen van covid-19, maar we doen dat uiteraard wel op een veilige manier, zowel voor onszelf als voor ons publiek. We kregen van De Grote Post een mooi voorstel. Normaal vinden onze voorstellingen altijd plaats door in de kleine zaal. In coronatijden kunnen we daar nu amper 50 mensen onze voorstelling laten bijwonen. Van De Grote Post mogen we nu de grote zaal gebruiken om onze voorstellingen eind december te brengen. Dat zorgt ervoor dat we al 138 mensen mogen plaatsen. En dat was toen we anderhalve meter tussen de mensen moesten laten. Dat werd ondertussen aangepast naar één meter voor de culturele sector. Daardoor komen er veel mensen bij en dat zorgt ervoor dat het voor ons haalbaar blijft. Met de ticketopbrengst kunnen we onze productie financieel rond krijgen. We zijn De Grote Post dan ook erg dankbaar, want we moeten hen voor de grote zaal ook geen hogere huurprijs betalen terwijl die in principe veel meer kost."Ook de acteurs hebben gewikt en gewogen, want repeteren met een mondmasker en zonder veel contact te hebben, is geen evidentie. "Unaniem werd echter beslist om toch door te gaan, tenminste als men vanuit Brussel opnieuw geen roet in het eten gooit", gaat Veulemans verder. "Volgende maand bekijken we de situatie, maar ondertussen zijn we wel al met de repetities gestart en die verlopen erg goed. Repeteren met een mondmasker valt reuze mee. We zijn blij dat we kunnen verder werken. Het zou het eerste jaar geweest zijn waarin we geen toneelstuk zouden brengen. Maar dankzij De Grote Post en de bereidwilligheid van onze acteurs en onze regisseur komt onze opvoering er toch." Toneelkring Spiegel brengt op 3, 4, 5 en 6 december 'De kleinen van de gebeurs' in een regie van Arnold Lernout. De knotsgekke komedie wordt bewerkt op hun eigen manier met leuke elementen zodat de coronamaatregelen best een leuke vertaling krijgen. Het stuk schetst een luchtige burenkwestie. "Pierre en Claire hebben nieuwe buren, goed van aard, maar vrij en vrank qua gedrag... Te pas en te onpas vallen ze binnen. Die buren hebben ook een grote hond, die de hele buurt op stelten zet en als bij die Swa en Marina nog een zoontje geboren wordt, beschouwen ze hun buren als goeie babysitters... Het wordt druk voor Pierre als er op een zomerse dag ook nog heel wat onverwacht bezoek is", licht de regisseur een tipje van de sluier. "Het stuk is het Antwerps geschreven door Ruud de Ridder en Nicole Laurent, maar werd bewerkt in onze streektaal en werd dus ook naar onze regio gebracht. Script en spel worden met de spelers waar nodig op een ludieke manier aangepast aan de huidige coronamaatregelen. We hebben ook gekozen voor een stuk dat niet te lang duurt: kort en goed. Het is een boeiende komedie en heel leuk door de pittige dialogen en vooral door de herkenbaarheid", belooft regisseur Arnold Lernout.