Het bestuur van Sint Pieters Feestcomiteit is momenteel heel beperkt, maar het echtpaar Iddy Decock en Francine Dehollander geldt als belangrijkste steunpilaar. "We hebben op dit moment een klein bestuur, maar tijdens de Sint-Pieterswijkfeesten zelf kunnen we rekenen op de hulp van een dertigtal losse medewerkers", zegt Francine. "Voor de organisatie en voorbereidingen doorheen het jaar zijn we met een stuk of zes. Dat aantal wisselt. Soms haken mensen af, bijvoorbeeld door ouderdom, soms gebeurt het dat mensen zich spontaan aandienen", pikt Iddy Decock in. "Het is vrijwilligerswerk. Als je er niet voor de volle 100 procent voor gaat, dan ga je jezelf uitrangeren."
...

Het bestuur van Sint Pieters Feestcomiteit is momenteel heel beperkt, maar het echtpaar Iddy Decock en Francine Dehollander geldt als belangrijkste steunpilaar. "We hebben op dit moment een klein bestuur, maar tijdens de Sint-Pieterswijkfeesten zelf kunnen we rekenen op de hulp van een dertigtal losse medewerkers", zegt Francine. "Voor de organisatie en voorbereidingen doorheen het jaar zijn we met een stuk of zes. Dat aantal wisselt. Soms haken mensen af, bijvoorbeeld door ouderdom, soms gebeurt het dat mensen zich spontaan aandienen", pikt Iddy Decock in. "Het is vrijwilligerswerk. Als je er niet voor de volle 100 procent voor gaat, dan ga je jezelf uitrangeren."De belangrijkste activiteit van het Feestcomiteit is de organisatie van de Sint-Pieterswijkfeesten in de grote feesttent op het Zaalhof. "Vroeger organiseerde we ook Halloween en een kerstfeest, maar dat is weggevallen doordat we geen parochiezaal meer hebben", zegt Iddy. "Het hoofddoel is de wijkfeesten. Om dat te kunnen financieren, helpen we bijvoorbeeld ook mee met De Gevleugelde Stad, waar we pannenkoeken verkopen."De Sint-Pieterswijkfeesten hadden moeten plaatsvinden op 1, 2, 3, 4 en 5 juli met op de affiche toppers als Frans Bauer, Lindsay en Christoff. "De Torrepoortkermis was de eerste die annuleerde, en daarna zijn we snel gevolgd. Het moet goed zijn, anders begin ik er niet aan. Stel je voor dat er iemand sterft door een besmetting in onze tent. Dat wil ik niet", zegt Iddy. "Als we moeten doen zoals andere evenementen vandaag - met tafeltjes op anderhalve meter afstand van elkaar - dan geraken we zeker niet uit de kosten", vult Francine aan. "Nu al hebben we kosten gedaan aan de editie van 2020. We hadden al sleutelhangers laten maken met onze reus Robrecht de Fries met wie we ook altijd meedoen aan de Kattenstoet.""Het programma is bijna helemaal overgeplaatst naar 2021", gaat Iddy verder. "We zijn een heel jaar bezig met de organisatie van de feesten. Vrijwel meteen nadat de laatste noot weerklinkt in onze tent beginnen we aan de editie van het jaar erop. Het is ongelofelijk hoeveel tijd en energie dat in beslag neemt", vervolgt Iddy. "Met 5.000 à 6.000 bezoekers zijn de wijkfeesten geen kleine kermis meer. Ons hoofddoel is altijd geweest om het gratis aan te bieden. Vandaar dat het een succesformule is. Maar het is een gigantisch werk om het financiële plaatje te doen kloppen, het geld moet van ergens komen.""Door de coronacrisis was er geen pannenkoekenverkoop op De Gevleugelde Stad, maar nu hebben we iets nieuws gevonden om onze kas een beetje te spijzen. Mondmaskers!", zegt Francine, die de modieuze mondmaskers zelf maakt. "Ze hebben qua uitzicht niet echt een link met de Sint-Pieterswijkfeesten, maar wel met Ieper. Zo hebben we onder andere mondmaskers met katjes en met poppies." "Vroeger waren de festiviteiten veel kleinschaliger, maar onder andere door sociale media zijn we steeds bekender geworden. We groeiden, waardoor we bekendere vedetten konden boeken, waardoor we opnieuw meer bezoekers hadden...", vervolgt Iddy. "Als je al Frans Bauer of Christoff gratis kan aanbieden aan de mensen, dan denk ik dat al een serieus cadeau is. Er is daar natuurlijk een enorm risico aan verbonden. Stel je voor dat volgend jaar al die vedetten komen en er is ineens een opstoot van corona. Al die contracten zijn ondertekend en geen inkomsten. Wie zal het slachtoffer zijn? Ik. We hebben wel een beetje buffer maar niet genoeg om de hele feesten te betalen: artiesten, evenementenbureauss, btw, Sabam, billijke vergoeding, de tent... Je moet al krenterig zijn om onder de 50.000 euro te geraken.""De mensen kijken er ook enorm naar uit", zegt Francine. "We hoorden veel mensen die het spijtig vonden dat het niet kon doorgaan. Voor die mensen was dat de inzet van hun vakantie. We hebben veel mensen uit de wijk zelf, maar ook uit de ruimere regio. Mensen komen zelfs overnachten op de camping in Ieper om meerdere dagen naar de Sint-Pieterswijkfeesten te kunnen komen.""De mensen hebben nood aan zoiets. Het is mijn oprechte bedoeling om die 100ste verjaardag te laten bloeien en dat in goeie banen te leiden. Nadien zullen we een ander concept moeten zoeken. Dat zal wel lukken, want er zijn al heel wat ideeën."