De club werd in 1981 opgericht. Enkele gelijkgestemde zielen hadden het plan om het gapend gat in de modelspoorwereld te dichten en een modelspoorclub op te richten aan onze kust. Club werd toen nog met de letter 'K' geschreven, vandaar ModelSpoorKlub.
...

De club werd in 1981 opgericht. Enkele gelijkgestemde zielen hadden het plan om het gapend gat in de modelspoorwereld te dichten en een modelspoorclub op te richten aan onze kust. Club werd toen nog met de letter 'K' geschreven, vandaar ModelSpoorKlub. "Ook wij werden hard getroffen door de coronacrisis", zucht huidig voorzitter Filip Gadeyne. "Zelfs nu zijn we nog steeds niet heropgestart met onze werking. Normaal komen we elke vrijdagavond en zondagvoormiddag samen om verder te werken aan banen, herstellingen uit te voeren of om gewoon gezellig samen te zijn, dat kan voorlopig allemaal niet meer. Al lijkt er licht aan het einde van de tunnel te komen. In september is de kans groot dat dat weer kan."Momenteel vindt de modelspoorclub haar onderkomen in de Karperstraat 11. Maar de zoektocht naar een geschikt lokaal verliep niet van een leien dakje. "Sinds de opstart van de club kenden we heel wat omzwervingen in kleinere lokalen", gaat de voorzitter verder. "Tot 1995, dan konden we onze intrek nemen in een deel van het station van Oostende. Best wel een unieke locatie voor een modelspoorclub. In het station beschikten we over meerdere lokalen, maar een vaste baan leggen, dat ging daar niet. Daar waren de lokalen te klein voor. Door het verval van het station moesten we na jaren uitkijken naar een nieuw lokaal." Dat vond de modelspoorclub in de Karperstraat. "Dankzij het stadsbestuur konden we daar terecht. De hele zomer van 2015 staken onze leden de handen uit de mouwen om de ruimte in orde te brengen. In het najaar konden we na hard zwoegen eindelijk ons nieuwe lokaal betrekken en nog steeds kunnen we van dat lokaal gebruik maken. Het zorgde voor een nieuwe boost voor onze club." Het lokaal van MSKK is een juweeltje, toch zeker wat de inhoud betreft. Het herbergt heel wat treinen waar de clubleden mee kunnen rijden, zowel op vrijdagavond als op zondagmorgen. Bij de voorzitter ontstond de liefde voor treinen al op jonge leeftijd. "Ik moet een jaar of twaalf geweest zijn toen ik van mijn ouders een trein kreeg. Eigenlijk kreeg ik die van Sinterklaas, ik wist toen niet veel beter", lacht Filip. "Maar zo ontstond een speciale band met treinen, meerbepaald met de miniatuurversie ervan. Als je ouder wordt, wordt die band wat op de lange baan geschoven. Je trouwt, krijgt kinderen, enzovoort. Pas wanneer je je kinderen zelf een trein geeft, dan komt alles terug en ga je je verder verdiepen. Zo kwam ik op een tentoonstelling te weten dat er clubs bestonden. Via via kwam ik met de ModelSpoorKlub van de Kust in contact en zo kwam ik hier toe als lid toen de club amper drie weken bestond en ik ben er nog steeds."De bijna 90 leden werkten in het verleden samen aan verschillende banen. "Naast de verschillende clubbanen, hebben we ook testbanen in ons lokaal. Door de jaren heen bouwden we verschillende banen die afwisselend in ons lokaal worden opgezet. Onze eerste baan werd gebouwd in 1985: een 25 meter lange digitale wisselstroombaan naar Duits voorbeeld. Het groeide uiteindelijk uit tot een 45-meter lang traject met een uitgestrekt stoomlocomotiefdepot en een kopstation met bijhorende rangeerbundel. In 1992 kwam onze Paradebaan. Het werd de publiekslieveling in binnen- en buitenland. De bezoeker kon kiezen uit elf realistische treinsamenstellingen. In 2016 werd de baan nog gereviseerd. In 1998 bouwden we zelfs het station van Oostende na tot in detail. De bouw van het station kaderde in onze verhuis naar het stationsgebouw. Momenteel zijn we bezig aan het herbouwen van het Oostendse station naar het model van 2005", aldus de voorzitter.Het zijn die banen die de club aan het publiek voorstelt tijdens het tweejaarlijks 'Treinweekend van Oostende'. "Dat zou dit jaar normaal plaatsvinden op 26 en 27 september in Duin en Zee, maar door corona moesten we dat uitstellen naar volgend jaar. Mensen onthouden al snel het laatste evenement en we willen dat mensen een goed gevoel overhouden aan onze evenementen."In de toekomst zal de club ook inzetten op de jeugd. "Ons jongste lid is twaalf jaar, maar net daar begint het. Daarom willen we een jeugdwerking opstarten om ook jongeren de kans te geven om de liefde voor treinen te ontdekken. We kunnen daarvoor rekenen op Marc Aspeslagh. Hij is onze jeugdverantwoordelijke", besluit de voorzitter.