Zorgverleners van Curando Midden blijven beste van zichzelf geven

© WV
Redactie KW

Ook in woonzorgcentrum St. Jozef in de Pensionaatstraat in Ruiselede zijn de deuren gesloten voor bezoekers, wegens het coronavirus. Om zicht te krijgen op het reilen en zeilen binnen het wzc leggen we ons oor te luister bij Anneleen De Roo, directeur woonzorgzone Curando Midden.

“Voor ons begon het allemaal op woensdag 11 maart, toen de eerste richtlijnen van het Agentschap Zorg en Gezondheid doorkwamen”, legt Anneleen De Roo, directeur woonzorgzone Curando Midden uit. “Om verspreiding van het coronavirus bij kwetsbare groepen tegen te gaan, moest ons lokaal dienstencentrum Den Tap in Ruiselede ‘s anderendaags al meteen dicht en dit zeker tot en met 19 april. In Den Tap komen mobiele ouderen (al dan niet met beginnende zorgbehoefte) uit de gemeente samen om aan activiteiten deel te nemen, warm te eten of een gezellig babbeltje te slaan. Op donderdag 12 maart volgde het sluiten van de deuren voor alle externe bezoekers van onze woonzorgcentra Sint-Jozef en Mariaburcht. Vanaf zaterdag 14 maart moesten ook alle dagcentra preventief gesloten werden.”

Zorg op afstand

De impact van deze richtlijnen was groot. “Maar we zochten oplossingen, ook voor de zorgvragers die nu niet meer naar ons diensten- en dagcentrum konden komen. Zo startten we snel een maaltijdservice op. We leveren warme maaltijden aan huis en bieden zo een kleine hulp aan in de thuissituatie. We sturen geregeld een nieuwsbrief uit naar de zorgvragers. Zo houden we die mensen op de hoogte. De nieuwsbrief wordt aangevuld met enkele spelletjes. Ondertussen werden de collega’s van de dagcentra en het dienstencentrum ingezet in de woonzorgcentra.

Zorgverleners van Curando Midden blijven beste van zichzelf geven
© WV

We blijven ook telefonisch contact houden met onze bezoekers en indien nodig helpen we met extra ondersteuning thuis, met onze diensten thuisverpleging Cura en gezinszorg.”

Creatief communiceren

Intussen zijn we enkele weken verder. “Nog steeds mogen onze bewoners geen bezoek ontvangen. Dat blijft een harde maatregel. Maar gezien de huidige situatie kan het niet anders. We proberen de pijn te verzachten door de familiale contacten te onderhouden met videobellen, telefoongesprekken, brieven schrijven en raambezoeken. Maar we beseffen zeer goed dat dit niet hetzelfde is als een fysieke bezoek. De coronamaatregelen hebben ook een impact op het activiteitenaanbod. Zo kunnen er geen grote groepsactiviteiten of uitstappen buitenshuis meer doorgaan. We zetten voornamelijk in op kamerbezoeken en activiteiten in kleine groepen. Wekelijks komt er een rijdend winkeltje langs. Bewoners kunnen dan iets kopen van snoepgoed, snacks, verzorgingsproducten, weekbladen,…

foto WV
foto WV

Voor onze medewerkers zijn het drukke dagen. Ze geven dagelijks het beste van zichzelf. Zo checken ze alle bewoners dag na dag op symptomen zoals koorts, hoest, kortademigheid, loopneus, keelpijn,… Ook de lichaamstemperatuur wordt hierbij gemeten.

Alle observaties worden dagelijks door de Coördinerend Raadgevend Arts en de directie geëvalueerd. Indien nodig worden maatregelen, zoals bijvoorbeeld iemand in quarantaine brengen, genomen.

De aanhoudende druk om het coronavirus uit het woonzorgcentrum te houden heeft er ook voor gezorgd dat wij de werkregeling voor onze medewerkers over een andere boeg moesten gooien. De zorgverleners werden ingedeeld in drie groepen. Elke groep werkt in blokken van drie of vier dagen na elkaar. Ze werken 11 uur per dag. We hopen op deze manier de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden.”

Trotse directeur

“Maar onze mensen zijn het hart en de ziel van onze organisatie. Het is dan ook belangrijk dat zij tijdens en na de crisis de energie vinden om hun werk te doen. Daarom werd voor de volledige zorggroep een plan “zorg voor onze medewerkers” uitgerold. Het doel is extra ondersteuning bieden in de uitdaging die ze aangaan, want uitputting loert om de hoek. Ook de confrontatie met het lijden van zorgvragers door eenzaamheid, angst, ziekte en overlijdens maakt het voor hen psychologisch niet evident.

Dit in combinatie met strikte veiligheidsmaatregelen, de lange shiften, de aanhoudende druk om het virus buiten te houden,… Ja, het is een zware periode. Maar als directeur ben ik meer dan ooit trots op alle medewerkers. Samen komen we er wel!

In de afgelopen periode mochten we in onze woonzorgcentra op heel wat solidariteit rekenen van families, bedrijven, handelaars, vrijwilligers, mantelzorgers, kindjes,… Wat ze ons ook brengen, welke boodschap ze ons ook sturen, het geeft ons tonnen energie! Het doet onze bewoners en medewerkers heel erg deugd. We kunnen hen dan ook niet genoeg bedanken. Bedankt dat jullie er ook voor ons zijn.” (WV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier