Zorgbedrijf Roeselare heet voortaan Motena

Bart Wenes, Steven Verdoolaege, Judith Deryckere en Niki Corveleijn. © Stefaan Beel
Peter Soete

Sinds 1 januari 2015 werden alle Roeselaarse openbare zorgdiensten ondergebracht in een autonome en verzelfstandigde organisatie: Zorgbedrijf Roeselare. Na bijna 5 jaar werd het tijd om te kiezen voor een naam die meer aansloot bij de visie van de zorgorganisatie.

“Naamsveranderingen gaan traditioneel gepaard met nieuwe visies, ambities of organisatorische wijzigingen, maar wij maken de omgekeerde beweging. We hebben hard gewerkt aan een mensgerichte organisatie met diensten die het leven van mensen aangenamer maken”, legt voorzitter Bart Wenes uit. “Daar zijn we heel trots op. Maar de naam zorgbedrijf geeft niet het signaal dat we in onze dagdagelijkse werking uitsturen. Vandaar de wijziging naar een naam die veel meer aansluit bij wat we elke dag doen.”

Japanse gastvrijheid

Motena is een allusie op het Japanse Omotenashi en is een eeuwenoud begrip dat vandaag nog altijd wordt toegepast. Het laat zich best vertalen als ‘gastvrijheid’ en er alles aan doen om mensen goed te doen voelen. “De naam past dus perfect bij wat we al sinds de opstart doen”, verduidelijkt algemeen directeur Steven Verdoolaege. We bieden een uitzonderlijke service voor onze klanten en houden rekening met hun wensen en behoeftes.”

“Enkele jaren geleden lanceerde de dienst warme maaltijden de mogelijkheid om te blijven eten bij eenzame ouderen. Recent werd daar ook de mogelijkheid om eens mee te rijden met de maaltijdbezorger aan toegevoegd. En dan kan een cd met de lievelingsmuziek van de meerijdende klant afgespeeld worden in de wagen. Dat zijn allemaal zaken die niets extra kosten maar onbetaalbaar zijn voor de klanten.”

De diensten van Motena

De organisatie van Motena blijft ongewijzigd. Alle diensten zoals KIDZ kinderopvang, therapeutisch zorgpunt N, de thuisdiensten en de verschillende diensten- en woonzorgcentra blijven werken zoals ze vandaag doen. “De kracht van onze organisatie zit voor een groot deel in de manier waarop we onze diensten zelfstandig laten werken en groeien. De centrale, klantgerichte visie wordt door hen op hun eigen manier ingevuld in de dagelijkse werking. Iedere dienst heeft zijn eigen identiteit en dynamiek, gebaseerd op de algemene mensgerichte filosofie van Motena. De koepel staat enkel in voor ondersteuning van die diensten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier