"We zijn een groep van vijf jonge, dynamische handelaars die beseffen dat nadat een dorp lange tijd niet bereikbaar was, we de draad moeten opnemen om van Zillebeke terug een aangenaam dorp te maken waar het gezellig wonen en winkelen is", zegt Piet Thierens. "Daarom hebben we een feitelijke groep boven de doopvont gehouden met de naam 'De Zillebeekse Handelaars'. Het initiatief gaat uit van Nancy Knockaert (Slagerij Leroy), Greet Rooze (Hoeve Siam), Monique Leper (Klavertje 4 Lingerie), Veerle Verkinderen ('t Hoekse buurtwinkel) en Zaïda Deboosere (Bloemen Ros...

"We zijn een groep van vijf jonge, dynamische handelaars die beseffen dat nadat een dorp lange tijd niet bereikbaar was, we de draad moeten opnemen om van Zillebeke terug een aangenaam dorp te maken waar het gezellig wonen en winkelen is", zegt Piet Thierens. "Daarom hebben we een feitelijke groep boven de doopvont gehouden met de naam 'De Zillebeekse Handelaars'. Het initiatief gaat uit van Nancy Knockaert (Slagerij Leroy), Greet Rooze (Hoeve Siam), Monique Leper (Klavertje 4 Lingerie), Veerle Verkinderen ('t Hoekse buurtwinkel) en Zaïda Deboosere (Bloemen Rosa)".De Zillebeekse Handelaars beseffen dat er nood is aan samenwerking tussen de verschillende zaakvoerders. "Het is niet omdat je totaal iets anders verkoopt dat het samenwerken niet interessant kan zijn", vervolgt Piet Thierens. "Als een klant al dan niet speciaal naar een handelaar in Zillebeke komt, kan hij meerdere zaken bezoeken terwijl hij of zij toch in Zillebeke boodschappen doet. Bovendien willen we ook de inwoners van Zillebeke stimuleren om in eigen dorp de aankopen te doen. Elkaar nog beter leren kennen, stimuleert om bij elkaar aan te kopen. Ook de sociale media kunnen hierbij een rol spelen. We worden overspoeld met info, maar zien veelal het bos niet door de bomen. We hadden graag Facebook gebruikt als informatieplatform om info uit te wisselen die nuttig kan zijn voor het uitoefenen van onze job. Dit kan zeer breed zijn: wanneer straten worden onderbroken voor een loopwedstrijd, een melding van de lokale economie over een actie, een open deur die een lokale handelaar organiseert, controle over prijsaanduiding..." Zowat 17 handelaars in Zillebeke steunen het initiatief en starten de actie 'ecologische herbruikbare draagtassen'. "Het is de bedoeling dat klanten verschillende Zillebeekse handelaars bezoeken. Bij aankoop van 5 euro krijgen ze een stempel. Een volle kaart met 6 stempels geeft onmiddellijk recht op twee herbruikbare eco-draagzakken: één grote en één die je gemakkelijk kan vouwen. De zakken zijn ook goodiebags die heel wat leuke gadgets en folders bevatten. De actie loopt van 13 tot 31 december, terwijl de handelszaken tijdens de eindejaarperiode hun klanten nog eens extra verwennen. Aan deze actie breien we nog een vervolg. Wie de herbruikbare tas gebruikt, krijgt nog een extra attentie.""We zijn ook vertegenwoordigd in de Raad Lokale Economie voor deelgemeenten en rand. Daar worden de noden besproken die ook ons aanbelangen, zoals de kerstverlichting, steun voor de lokale handelaar, wegenwerken, publiciteit... Die verslagen gaan we ook via die Facebookpagina verspreiden. Anderzijds hebben we nog het probleem van de werken in Zillebeke. Die zijn wel achter de rug, maar we beseffen dat we ons degelijk moeten organiseren om al onze klanten terug te winnen", besluit Piet Thierens namens de handelaars. (EG)