Zes boetes per dag aan nieuw zwembad in Kortrijk: “Maak daar gewoon een Kiss&Ride-zone”

Bij het inrijden van de parking staat aangegeven welke weg je moet volgen als je geen specifieke vergunning hebt. "Te onduidelijk", klinkt het bij Michel uit Harelbeke. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

In de afgelopen vier maanden werden al 909 boetes uitgedeeld voor fouten bij het parkeren en het oprijden van de parking voor de ingang van het nieuwe zwembad in Kortrijk. Dat zijn net geen zes boetes per dag. Veel bezoekers wijzen op de onduidelijkheid aan de toegang. Net iets te ver rijden, kost je meteen 58 euro.

Michel Casseyas (46) uit Harelbeke dacht vorige week een leuk dagje te spenderen met zijn dochtertje van 11 in het Kortrijkse zwembad. Maar dat liep net even anders af. “Ik heb even de rekening gemaakt, en een gezin van vier is al snel 150 euro kwijt als ze een dagje naar het nieuwe zwembad willen. De toegangsprijzen zijn al veel duurder dan vroeger, zeker als je niet van Kortrijk of Zwevegem bent, en eigen eten meebrengen is niet toegestaan. Ook daar ben je een hoop geld kwijt. En de parking is dan het eerste uur wel gratis, de uren die daarop volgen zijn dat niet.”

“Misleidend bord”

Wie meer dan vier uur op de parking blijft staan is al snel 10 euro kwijt. Als de bestuurder meteen de juiste inrit weet te vinden tenminste. Michel moest even zoeken en dat kwam hem duur te staan. Hij kreeg een GAS-boete van 58 euro in de bus. “Veel mensen komen deze zomer voor het eerst naar het nieuwe zwembad. Ook ik was hier sinds de verbouwingen niet meer geweest”, vertelt hij. “De hele situatie is dus nieuw. Je moet al zoeken waar dat zwembad precies is en hoe je moet oprijden. Op het rondpunt staat er een misleidend bord dat recht naar de voordeur van het zwembad wijst. Eens je die richting uitrijdt, staat er helemaal rechts inderdaad een verbodsbord. Maar dat is gemakkelijk te missen, je bent snel te ver. En dan heb je meteen een boete aan je been.” De Harelbekenaar is lang niet de enige met dat verhaal. “Voor mij zetten twee oudere mensen net hun kleinkinderen af. Ze hebben daar geen twee minuten gestaan. Ook zij zullen een boete aan hun been hebben.”

Navraag bij de stad Kortrijk leert dat er sinds begin april al 909 boetes uitgedeeld zijn aan mensen als Michel. “De camera’s met nummerplaatherkenning die de foutparkeerders registreren zijn na de zware brand in februari een hele tijd niet actief geweest”, vertelt Katrien Demulder. “Er moesten toen te veel diensten heen en weer rijden. Maar sinds april zijn de camera’s volledig operationeel en worden er boetes uitgedeeld“, bevestigt ze.

Michel Casseyas is niet te spreken over de boete die hij kreeg na een bezoekje aan het nieuwe zwembad in Kortrijk.
Michel Casseyas is niet te spreken over de boete die hij kreeg na een bezoekje aan het nieuwe zwembad in Kortrijk.© AN

“Er staat een duidelijk verbodsbord. Mensen worden verondersteld de verkeersregels te kennen en niet op te rijden langs dat bord. Maar omdat we merkten dat daar voor velen toch een probleem was hebben we een extra waarschuwingsbord geplaatst. Daarnaast toont ook het digitale bord op de linkerkant een waarschuwing dat als je te ver rijdt, je dat 58 euro zal kosten. Veel meer kunnen wij niet doen.”

Kiss&Ride-zone

Volgens Michel is het digitale bord op zonnige dagen volledig onleesbaar. “Ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen. Maak daar toch gewoon een Kiss&Ride-zone van? Het is ervoor gemaakt”, besluit hij. Volgens de stad is dat echter niet nodig. “Omdat de parking een uur gratis is, fungeert die eigenlijk als Kiss&Ride”, aldus Katrien. “Je kan er je kinderen in alle rust afzetten en zelfs nog meegaan tot aan de kassa zonder voor parking te moeten betalen.” Schoolbussen en leveranciers mogen wel tot net voor de ingang rijden. Een zogenaamde whitelist zorgt ervoor dat het systeem geen boetes naar hen verstuurt. Daar moet eerst wel op voorhand een vergunning voor aangevraagd worden bij de stadsdiensten.

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) reageerde woensdagnamiddag op de vele boetes, maar hij ziet geen probleem wat de signalisatie betreft. “Je kan er niet naast kijken. Ik vermoed dat mensen eerder bewust doorrijden omdat ze geen agent of ander veiligheidspersoneel zien staan. Daarom denken ze dat ze het er snel op kunnen wagen. Alleen zijn camera’s natuurlijk onverbiddelijk.”

De schepen vermoedt ook dat veel mensen denken dat ze meteen moeten betalen als ze de parking oprijden. “Het eerste uur is en blijft gratis. Je moet je bankkaart wel invoeren, maar er wordt niets in rekening gebracht. Bovendien kost parking je maximaal 3 euro als je gaat zwemmen. Je moet gewoon even aan de kassa laten weten dat je met de auto bent.” Een Kiss&Ride-zone komt er volgens schepen Weydts zeker niet. “De parking ligt op nog geen 20 meter wandelen, ik denk dat iedereen daar wel raakt. De strook voor het zwembad blijft voorbehouden aan fietsers en voetgangers. Wel overweeg ik een extra slagboom. Die zal sowieso automatisch openen – een systeem met badges is te omslachtig – maar het vormt wel een extra drempel. Wie dan nog doorrijdt, moet de gevolgen dragen.”

Zes boetes per dag aan nieuw zwembad in Kortrijk:
© AN

Wie de proef op de som neemt merkt inderdaad dat de vergissing snel gemaakt is. Als je de parking Kortrijk Weide op wil, kan je dat doen via het rondpunt. Op het rondpunt staat een bordje dat duidelijk naar rechts wijst. Eens je afslaat is het de bedoeling meteen weer links af te rijden en zo via de slagbomen de parking op te gaan. Maar ook gewoon rechtdoor rijden tot aan de ingang van het zwembad is een optie. Je kan zelfs helemaal rond tot aan Hangar K. Wegmarkeringen zijn er niet. Wie goed oplet kan de waarschuwingsborden inderdaad niet missen, maar twee seconden van verstrooidheid kosten je zonder twijfel 58 euro.

30 dagen tijd

Het kan wel tot drie weken duren voor je de boete ook effectief in de bus krijgt. Een medewerker van Parko voert immers een controle uit op het automatische systeem. Eens ontvangen heb je 30 dagen de tijd om te betalen of om de boete aan te vechten. Maar dat laatste zou wel eens vergeefse moeite kunnen zijn. Sinds april werd amper acht procent van de boetes onterecht verklaard. Het ging telkens om leveranciers wiens vergunning nog niet in orde was.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier