Wat is er toch precies aan de hand in die ene Belgische stad? Het is een vraag die de medewerkers van het Deense cargofietsbedrijf Larry vs Harry zich geregeld stellen. "Er worden zelfs grapjes over gemaakt op de werkvloer", vertelt zaakvoerder Hans Fogh vanuit Kopenhagen. "We voeren onze fietsen uit naar 35 verschillende landen, maar na Denenmarken kennen we onze grootste verkoop in Kortrijk. We hebben daarvoor geen speciale promotie gevoerd. Integendeel, ik ben er zelfs nog nooit geweest."
...

Wat is er toch precies aan de hand in die ene Belgische stad? Het is een vraag die de medewerkers van het Deense cargofietsbedrijf Larry vs Harry zich geregeld stellen. "Er worden zelfs grapjes over gemaakt op de werkvloer", vertelt zaakvoerder Hans Fogh vanuit Kopenhagen. "We voeren onze fietsen uit naar 35 verschillende landen, maar na Denenmarken kennen we onze grootste verkoop in Kortrijk. We hebben daarvoor geen speciale promotie gevoerd. Integendeel, ik ben er zelfs nog nooit geweest." In totaal mochten Hans en zijn acht medewerkers ongeveer 200 stuks van hun bekende Bullitts uitvoeren naar adressen in Groot-Kortrijk. Andere grote steden in ons land komen zelfs niet in de buurt van dat getal. "Ons bedrijf startte ongeveer twaalf jaar geleden in Denenmarken, de geboorteplaats van de cargofiets", aldus Hans. "Maar ondertussen voeren we 90 procent van onze productie uit. We dachten vooral veel te verkopen in Nederland, maar België bleek de grote verrassing te zijn. Het enthousiasme van de Kortrijkzanen voor onze Bullitts duwt onze verkoop daar de hoogte in." Een verklaring voor de cijfers heeft de bedrijfsleider niet echt. "Ik heb zelf geen wagen meer en verplaats me alleen nog met mijn Bullitt. Ik weet hoe heerlijk praktisch die is. In de cargofietsgemeenschap praat iedereen met elkaar. Dus misschien hebben de eerste kopers gewoon hele goede reclame voor ons gemaakt?"Die verklaring zou wel eens steek kunnen houden. "Ik heb een breed gamma aan cargofietsen. Maar de Bullitts zijn toch stuk voor stuk echte pareltjes. Ze zijn wendbaar, licht, degelijk, halen een heerlijke snelheid en geven je dezelfde bewegingsvrijheid als een gewone fiets, maar dan met een groot laadvermogen. Bovendien is een Bullitt ook mooi om naar te kijken. De ontwerpen zijn vaak geïnspireerd op een film of liedje uit de jaren 80. Het is echt een sexy fiets." Kevin Labeeuw uit Wevelgem, zaakvoerder van Grean Leaf Projects, klinkt bijna verliefd als hij het over cargofietsen heeft. Op 5 april is het exact een jaar geleden dat hij zijn grote droom realiseerde: de eerste fietswinkel in West-Vlaanderen waar enkel bak- en cargofietsen verkocht worden. En de zaken gaan goed. "Ondertussen vonden zelfs mensen vanuit Rijsel en Roeselare hun weg tot hier. Als er een Bullitt binnen komt, dan voel ik mij als een kind op kerstochtend. Ook al is die voor een klant bestemd. (lacht) Ik weet gewoon wat voor levensveranderend effect die fiets zal hebben." De Bullitt is Kevins best verkopende product, hij zag er het afgelopen jaar een honderdtal over de toonbank gaan. Zelf zoeft hij al jaren door de straten van Kortrijk met een cargofiets. "Eens mensen eraan gewend zijn, willen ze niks anders meer. Ik krijg van klanten echt alleen maar goede feedback. Cargofietsen zijn de wagens van de toekomst."Die boodschap hebben ook andere fietsenmakers begrepen. Bij bakfietsenspecialist Deva Cycling in Heule, de enige andere verdeler van Bullitts in de streek, gaan de cargofietsen over de toonbank als zoete broodjes. "Vorig jaar zijn we verhuisd naar een pand van 900 m² in het centrum van Heule om ons aanbod in bakfietsen te kunnen uitbreiden", weet bedrijfsleider Bjorn Depreitere. "En ja, ook bij ons is de Bullitt een van de best verkochte producten." Ook Bjorn heeft daar zijn eigen verklaring voor. "Auto's worden steeds meer geweerd uit het centrum. Kijk maar naar de fietszone in Kortrijk. Een cargofiets is een geweldig alternatief voor een wagen." Een denkwijze waar ook de fietsersbond in mee gaat. "Steeds meer mensen maken de afweging of ze wel in de wagen zullen stappen, zeker in het centrum geeft dat vaak veel gedoe. Een bakfiets of cargofiets zijn goede alternatieven, maar ook die brengen uitdagingen met zich mee. Zo zijn onze fietspaden daar nog niet aan aangepast en zo'n fiets parkeren kan niet in een gewoon fietsenrek. Wij blijven op dat gebied dan ook pleiten voor aanpassingen", aldus woordvoerder Wies Callens. Het succes van de cargofiets in Kortrijk lijkt tot slot (deels) te herleiden tot een persoon. Simon Verschelde (43) was de allereerste Kortrijkzaan die een Bullitt in huis haalde. "Dat was tien jaar geleden", vertelt hij. "Ik heb mijn auto nog een jaar voor de deur laten staan om hem daarna buiten te kieperen. Ik heb hem nog geen dag gemist." Sinds die tijd doet Simon er ook alles aan om de cargofiets te promoten in Kortrijk. Met zijn vzw Lieve Zusjes, Stoere Broers organiseert hij de aanleg van geveltuintjes, buitenspeelnamiddagen, picknicks en feestjes op locatie, allemaal met zijn cargofiets. "Voor Kevin zijn zaak startte kwamen mensen vaak mijn fiets uittesten, voor ze er zich zelf een aanschaften. Op die manier kende ik vrijwel iedereen die met een Bullitt door Kortrijk rijdt. Maar ondertussen zijn we met zo veel dat dat niet meer het geval is. Geweldig vind ik dat. Al steken we wel nog steeds een hand op als we elkaar passeren. Een beetje zoals buschauffeurs."