Zeebrugse haven deed het goed in het eerste kwartaal van 2020

Stefan Vankerkhoven

In het eerste kwartaal van 2020 groeide de totale trafiek van Port of Zeebrugge met 34,3% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. En dat ondanks de coronacrisis. In totaal is er 14.388.471 ton aan cargo behandeld. Grotendeels is deze groei te danken aan de verdrievoudiging van de LNG-trafieken. Maar het aantal havenshifts daalde met 7%. En blijkbaar liet de inmiddels stilgevallen autotrafiek zich nog niet ten volle voelen in de periode januari-maart 2020.

De roll-on/roll-off trafiek daalt met 12,1% tot een volume van 3.817.155 ton. Vooral de lijndiensten op het Verenigd Koningrijk zien een daling in trafieken vergeleken met 2019. De Brexit-deadline van 31 maart 2019 zorgde vorig jaar voor een stockopbouw in het VK, waardoor de trafiekcijfers in het eerste kwartaal toen uitzonderlijk hoog waren.

In totaal werden er 660.134 nieuwe wagens behandeld. Dit is een vermindering van 15,6% vergeleken met het eerste kwartaal van 2019. Deze daling is deels een gevolg van de COVID-19-crisis, aangezien veel autoproducenten hun productie in maart 2020 stopzetten. Ook garages en dealers sloten hun deuren, waardoor de vraag naar nieuwe wagens stilviel.

China

De containertrafiek kent voor dit kwartaal een groei van 15,9% tot een volume van 4.432.001 ton (439.846 TEU, +11,1%). Bij de deepsea containerterminal CSP zorgde de COVID-19-crisis in China voor 6 geannuleerde afvaarten in maart. Ondanks deze annulaties is er toch een stijging genoteerd in de containertrafieken dit eerste kwartaal. Dit komt omdat CSP Zeebrugge vorig jaar pas in mei werd opgenomen in de rotatie van twee nieuwe deepsea diensten van Ocean Alliance.

De totale vloeibare bulk stijgt aanzienlijk met 174,0% van 2.041.766 tot 5.594.858 ton. Zoals eerder vermeld hebben deze cijfers vooral te maken met de sterke toename in LNG-trafieken (+293,7%). 73 LNG-schepen meerden aan bij de Fluxys terminal in Zeebrugge, vorig jaar waren er dat in dezelfde periode 24.

De vaste bulk in Zeebrugge stijgt met 35,7% naar 371.795 ton. Er is onder andere een toename in het behandelen van zand en grind (door werken in de haven zelf) en veevoeders.

Het behandelen van stukgoed kent een daling van 24,4% tot 172.662 ton. Dit valt te verklaren door het feit dat woudproducten steeds vaker via containers vervoerd worden, en dus niet opgenomen worden in de cijfers voor stukgoed.

Cruises

De COVID-19-crisis is ook voelbaar in de passagiersbewegingen aangezien deze dalen met 33,7% naar een totaal van 57.709. Op de ferrylijn van P&O tussen Zeebrugge en Hull (-39,1% passagiersbewegingen) besloot men om vanaf 18 maart het vervoer te limiteren tot cargo. Vanaf 28 maart besloot men ook de afvaarten van één ferryschip te schrappen. Bij het aantal aanmerende cruiseschepen is er een daling van 8 in 2019 naar 5 in 2020. Op 11 maart meerde het laatste cruiseschip aan van dit kwartaal, in die periode schrapten ook veel cruiserederijen hun afvaarten waardoor de aanlopen van cruiseschepen stilvielen.

Door de verminderde volumes die behandeld worden in de haven door de COVID-19-crisis, doen minder bedrijven dienst op havenarbeiders. Deze daling zien we ook in het aantal shiften die havenarbeiders draaien (-7,2%).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier