Zeebrugge wapent zich tegen de Brexit

Redactie KW

De haven van Zeebrugge is gewapend voor de Brexit. “We verwachten enkel problemen als goudzoekers en cowboys zonder douanedocumenten bij files in de Franse havens via Zeebrugge willen omrijden”, zegt Wim Fossaert, commercieel directeur van RX/SeaPort.

De voorbije twee jaren heeft RX/SeaPort de haven van Zeebruge Brexit-proof gemaakt. “We hebben een Brexit-wizzard ontwikkeld voor het verschepen van goederen naar het Verenigd Koninkrijk”, zegt Wim Fossaert. “Via onze e-balie kunnen de transporteurs zich aanmelden. Op hun dashboard kunnen chauffeurs, die onderweg zijn, zien of de douane groen licht gegeven heeft voor de uitvoer.”

“Enkel ‘green lights’ zijn welkom in Zeebrugge en worden toegelaten tot de haven. Er is zelfs een ‘green line’: chauffeurs van de vaste klanten, bij wie alle douaneformaliteiten in orde zijn, kunnen op bepaalde rijstroken sneller en rechtstreeks naar de terminals, zodat ze geen tijd verliezen in de file.”

Wim Fossaert is al sinds 2018 in de weer om de Europse bedrijven voor te bereiden op de Brexit: “De vaste klanten van Zeebrugge zijn er klaar voor. En toch stond de voorbije weken mijn telefoon roodgloeiend. Op 31 december kreeg ik nog vragen van Europese transportbedrijven, die toen pas wakker schoten. En ‘t zijn niet de kleinste firma’s!”

4800 vrachtwagens

Elke dag rijden er 4500 à 4800 vrachtwagens de Zeebrugse haven in en uit. De helft ervan heeft het Verenigd Koninkrijk als bestemming of vertrekpunt. “Die hebben nu allemaal douanedocumenten nodig, net zoals de deep sea trafieken naar verre bestemmingen. Ze moeten vooraf melding doen van hun vracht en bestemming. Gelukkig gaat het vooral om ‘niet begeleide’ vrachten: de chauffeurs zetten hun container af in de haven, ze moeten niet mee aan boord van de schepen. In Engeland staan andere chauffeurs klaar om de vracht over te nemen.”

“Ik verwacht enkel problemen als er vrachtwagenchauffeurs, die in Calais te lang in de file staan, een alternatief zoeken en via Zeebrugge naar Engeland willen varen. Of als er vanuit Oost-Europa chauffeurs opdagen die hun douaneformaliteiten nog niet in orde hebben”, aldus Wim Fossaert.

Brexit-zones

Het Zeebrugs havenbestuur is, net als de politie Brugge, alvast voorbereid op mogelijke problemen en files. “In het havengebied worden er twee Brexit-zones opengesteld voor een tijdelijk verblijf van chauffeurs die niet in orde zijn, zodat ze het verkeer niet hinderen”, zegt Joke Swyngedouw, woordvoerder van de Maatschappij der Brugse Zeevaartinrichtingen (MBZ).

“Chauffeurs kunnen enkel toegang verkrijgen tot de Brexit zones als de terminal hen ernaartoe verwezen heeft. Deze zones zijn 24 op 24 bewaakt. Een toegangscontrole zal verhinderen dat ander verkeer zich op de Brexit Zone begeeft. Brexit Zone 1 bevindt zich aan de Westelijke Havendam en heeft een capaciteit van 80 plaatsen. Chauffeurs die geweigerd worden bij P&O door onvolledige post-Brexit formaliteiten zullen naar deze zone gestuurd worden.”

“Brexit Zone 2 bevindt zich aan de Zuidelijke Havenrandweg en heeft een capaciteit van 193 plaatsen. Indien nodig zullen 160 extra plaatsen langs de Koffieweg voorzien worden. Chauffeurs die geweigerd worden bij C.Ro door onvolledige post-Brexit formaliteiten zullen naar deze zone gestuurd worden. Indien Brexit Zone 1 volledig vol staat, zullen de chauffeurs van P&O naar Brexit Zone 2 gestuurd worden”, aldus Joke Swyngedouw.

Circulatieplan

Volgens Lien Depoorter, woordvoerder van de lokale politie Brugge, vreest de douane dat 10% van het inkomend vrachtverkeer niet in orde zal zijn met alle papieren: “Dat gaat ongeveer om 350 vrachtwagens per dag. Die krijgen een ‘rode kaart’ en worden doorverwezen naar de Brexit-zones.”

Dit weekend worden er nog geen gote problemen verwacht, want er zijn veel minder trafieken. “Gelet op minder afvaarten, zullen er zaterdag slechts 1500 en zondag amper 500 vrachtwagens Zeebrugge aandoen. Vanaf maandag zulen de trafieken stelselmatig verhogen.”

Politie Brugge heeft een circulatieplan opgesteld voor Zeebrugge en omgeving. “We vermoeden dat de impact van de Brexit pas vanaf 4 januari 2021 voelbaar zal zijn op ons grondgebied. De Brexit is ook voor de politie een compleet nieuw gegeven en zorgt voor een complex mobiliteitsverhaal. Maar we zijn goed voorbereid”, zegt Lien Depoorter.

Omleidingen

Het circulatieplan voorziet omleidingen op Brugs grondgebied, van zodra aanschuivende vrachtwagens, die de haven niet binnen mogen, hinder verooraken. Dan wordt de N31 richting Zeebrugge afgesloten en dienen automobilisten om te rijden via Blankenberge of Knokke-Heist. Op de grote assen zal er dan ook een parkeerverbod gelden. Zo zal parkeren op de Zeelaan ook verboden zijn. Op de N31 (Expresweg Brugge) is er maar één rijstrook ter beschikking om Zeebrugge te verlaten. Bij hinder kan ook de A11 worden afgesloten tussen de N49 (Expresweg naar Antwerpen) en de N31 en dit in de rijrichting Brugge.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier