Tegen eind 2021 laat het havenbestuur van Zeebrugge een nieuwe weg dwars doorheen de westelijke achterhaven bouwen. Die zal de Maritieme Logistieke Zone rechtstreeks verbinden met de containerterminals in de voorhaven.
...

Tegen eind 2021 laat het havenbestuur van Zeebrugge een nieuwe weg dwars doorheen de westelijke achterhaven bouwen. Die zal de Maritieme Logistieke Zone rechtstreeks verbinden met de containerterminals in de voorhaven. Cruciaal voor dat traject wordt een nieuwe brug over het 400 meter brede Verbindingsdok. De vaste betonnen gedeelten worden gebouwd door aannemer Artes uit Zeebrugge, die voor het beweegbare, stalen middenstuk van 130 meter een beroep doet op specialist Victor Buyck Steel Construction uit Eeklo.De staalbouwer becijferde dat dit niet alleen de grootste beweegbare brug van België wordt, groter dan de nabijgelegen A11-bruggen die het in 2017 realiseerde, maar zelfs de grootste beweegbare brug van Europa. "De brug over het Verbindingsdok zal 'onze' hefbrug Gustave Flaubert over de Seine in Rouen (Frankrijk) van de eerste plaats duwen", zegt het bedrijf, een internationale topspeler voor bruggen en wolkenkrabbers. Dit is de constructeur van onder meer de futuristische Scheepsdalebrug in Brugge.De brug zal kunnen draaien tot een opening voor schepen tot 55 meter breed. Dat is de breedte van de nieuwe zeesluis die in Zeebrugge gepland wordt. Het ontwerp houdt rekening met zware havenvoertuigen tot een gewicht van 500 ton.De plaatsing is voorzien in het najaar van 2021. De brug wordt in haar geheel geconstrueerd in de vestiging van Viktor Buyck in Wondelgem (Gent). Van daar wordt ze op een ponton naar Zeebrugge vervoerd.