Zedelgem geeft startschot campagne lokale economie

Voor de opmaak van een beleidsplan zijn het bestuur en het studiebureau ambitieus. © HV
Redactie KW

Om de lokale economie een duw in de rug te geven, lanceerde het gemeentebestuur van Zedelgem de campagne ‘Zedelgem verbindt.onderneemt.beleeft’. De komende maanden rolt het communicatiebureau URBAN-IMPACT samen met de gemeente een aantal acties uit opdat de consumenten en de ondernemers elkaar in Zedelgem elkaar in de toekomst beter zouden vinden.

“Met een gerichte en doordachte aanpak onze bruisende lokale economie stimuleren en optimaliseren waar nodig”, zo vat burgemeester Annick Vermeulen deze beleidscampagne samen. In het Zedelgems meerjarenplan 2020-2025 vormt lokale economie een van de pijlers van de huidige bestuursperiode. Door de coronacrisis zette de gemeente voor ondernemers al specifieke initiatieven op touw, zoals de recent voorgestelde actie ‘Koop Lokaal.’

Voor de concrete uitwerking van haar ‘verbindt.onderneemt.leeft’-campagne, nam de gemeente het advies- en communicatiebureau URBAN-IMPACT in de arm. Stijn De Meurisse en Frederik Serruys zullen de komende maanden zowel handelaars als consumenten concreet bevragen. Met vlaggen, logo’s en slogans willen ze deze actie zichtbaar maken en de hele gemeente ervoor warm maken.

Dialoog met ondernemers en inwoners

Voor de opmaak van een beleidsplan zijn het bestuur en het studiebureau ambitieus en willen ze in dialoog gaan met alle ondernemers en zoveel mogelijk inwoners. Tijdens juli en augustus trachten Stijn en Frederik voeling te krijgen met de verzuchtingen van de Zedelgemse zelfstandigen en hen te informeren over het doel van hun project. Daarna zullen de ondernemers midden augustus een brief ontvangen met een uitnodigingslink naar een digitale enquête.

Begin september krijgen ook alle inwoners van Zedelgem de gelegenheid om hun mening en ideeën rond lokale economie te kennen te geven. “Waar zijn handelaars en klanten al tevreden over, wat kan volgens hen beter, welke ideeën kunnen ze aanbrengen? Via onder meer de website van de gemeente, Zedelgem Magazine en sociale media, krijgt de consument daarvoor een drietal weken de kans. In het najaar en zeker vanaf februari plannen we met concrete daden te starten”, licht communicatie-adviseur Stijn De Meurisse toe.

Ondernemersloket wordt doorgelicht

Het ondernemersloket treedt de Zedelgemse ondernemers al meer dan één legislatuur met advies bij. In veranderende tijden, en al zeker door de coronamaatregelen, wil schepen van Lokale Economie Ann Devriendt deze dienst opnieuw doorlichten.

Gezonde bedrijven zorgen voor tewerkstelling in de regio, een sterke detailhandel verwezenlijkt volgens haar ook aantrekkelijke sociale kernen. “Om een goed lokaal beleid te kunnen voeren, moet je doelgericht te werk kunnen gaan. Daarvoor hebben we een studiebureau aangesteld dat ons op korte en langere termijn zal begeleiden. De studie zal de huidige sterktes en zwaktes van onze lokale economie in kaart brengen. Op basis van de resultaten die door deze campagne uit de bus zullen komen, kunnen we met concrete acties uitpakken tijdens deze legislatuur.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier