Zaakvoerder supermarkt: “Diefstallen zijn we al gewoon. Dat er wapens bij komen, is nieuw”

Ter illustratie, een willekeurige winkel van Carrefour. © gf
Redactie KW

De zaakvoerder van de Blankenbergse buurtsupermarkt waar maandag een klant door het lint ging, roept op tot respect voor het winkelpersoneel dat het tegenwoordig steeds vaker moet ontgelden. “Plots begon hij met een wapen te zwaaien.”

Het incident vond plaats bij Carrefour Market in de Kerkstraat. Daags na de feiten zit het personeel nog met de daver op het lijf. “Op het vlak van winkeldiefstallen zijn we hier intussen wel al wat gewoon. Maar dat er wapens aan te pas komen, is nieuw”, zucht zaakvoerder Dominique Nuytten.

Het winkelpersoneel had de klant herkend van de dag voordien, toen hij er vandoor ging met een blikje bier dat hij niet kon betalen. “Er was wat tumult ontstaan aan de kassa en een van onze medewerkers is hem dan achternagelopen in de Kerkstraat. Daar kwam er opnieuw wat duw- en trekwerk aan te pas; veel mensen waren daar getuige van”, vertelt de zaakvoerder.

Rake klappen

Dat eerste voorval dateert van zondagavond, rond een uur of zes. Toen diezelfde man maandag plots weer in de winkel stond, werd hij door het personeel herkend en vriendelijk verzocht om weg te gaan. “Eerst reageerde hij nog normaal, maar dan sloegen opeens zijn stoppen door en deelde hij enkele rake klappen uit”, aldus Dominique Nuytten. Tijdens die schermutseling viel plots een wapen uit de zak van de dader. “Vervolgens heeft hij dat gebruikt om zijn vlucht te bespoedigen. We hadden de deuren dichtgedaan om hem binnen te houden, maar hij probeerde via de nooduitgang weg te komen. Gelukkig was de politie snel ter plaatse.”

Die kon de man vrijwel meteen inrekenen. “Het is iemand die we wel vaker zagen in de winkel. Of het wapen echt was, weten we niet. Maar blijkbaar was de dader wel bekend bij de politie”, zegt de zaakvoerder. Het voltallige winkelpersoneel is na de feiten alweer aan de slag. “Ze wilden zelf liever ook komen werken. Hier kunnen ze er tenminste nog eens met elkaar over praten, terwijl ze thuis misschien de hele tijd zouden zitten piekeren”, klinkt het.

Licht ontvlambaar

In tegenstelling tot zondag, was het maandag niet zo druk in de winkelstraat. Het voorval gebeurde over de middag. “Sinds een tweetal weken hebben we een automatisch telsysteem in de winkel, ook om ons personeel een beetje te ontlasten en onnodige discussies aan de ingang te vermijden. Wat we voelen toch dat de mensen het allemaal een beetje moe aan het worden zijn met de coronamaatregelen. Ze lopen op de tippen van hun tenen”, zegt Dominique, die oproept tot wederzijds respect.

“Het overgrote merendeel van onze klanten draagt nu wel plichtsbewust een mondmasker, maar we merken toch bij velen een zekere nervositeit. De mensen staan precies onder hoogspanning; ze zijn licht ontvlambaar en vliegen bij het minste naar je uit. Klanten blijven klanten, je moet ze altijd vriendelijk en correct behandelen. Maar wij moeten het altijd ontgelden: het respect voor het winkelpersoneel is de laatste tijd ver te zoeken.” De zaakvoerder is blij dat zijn personeel er met de schrik vanaf kwam. “Maar ik vind wel dat dit probleem een beetje onderbelicht blijft”, klinkt het.

Enkele weken geleden meldde De Krant van West-Vlaanderen al een toename in agressie tegen het winkelpersoneel. Dat artikel lees je hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier