Yves Olivier komt aan op onze afspraak en de werfschoenen worden gewisseld voor een paar modieuze schoenen en het veiligheidsjasje gaat de koffer in. Handen ontsmetten, een elleboogje geven, even uitblazen en Yves is er helemaal klaar voor.
...

Yves Olivier komt aan op onze afspraak en de werfschoenen worden gewisseld voor een paar modieuze schoenen en het veiligheidsjasje gaat de koffer in. Handen ontsmetten, een elleboogje geven, even uitblazen en Yves is er helemaal klaar voor.Het was een halve verkleedpartij aan de auto?Yves Olivier: "In mijn wagen heb ik altijd een drietal schoenen of laarzen liggen en enkele jasjes. Die trek ik aan naargelang mijn verschillende bezoeken of contacten. Twee jaar geleden heb ik het familiepatrimonium overgenomen en daaronder vallen Olivier Transport, JB Motorsport, Olivier Invest en Olivier Contruct."De laatste maanden waren wellicht ook zwaar in de bouw?"Door de coronacrisis was het snel schakelen en aanpassen voor ons. We hebben drie weken grote hinder gehad en de eerste week waren we zelfs volledig gesloten. Daarna begonnen we weer met de opstart en nu draaien we weer aan 100 procent. Wij houden bouwverlof, ja. De aannemerswerven zijn drie weken dicht en de betoncentrales nemen maar één week vakantie. Ik trek er twaalf dagen op uit naar de Dolomieten met Valerie, Antoine en Benoit. Het wordt een ontspannende vakantie met een sportieve inslag: wandelen in de bergen, fietsen, zwemmen en genieten van de rust. Er is daar weinig volk en je komt er bijna niemand tegen. Mijn vrouw heeft al voorgesteld om mijn telefoon twaalf dagen aan iemand te geven die permanentie doet. Maar dat is mij toch een stap te ver."Er is geen enkele medewerker van jullie besmet geraakt?"Neen, gelukkig niet. Maar als bedrijf hameren we ook sterk op het respecteren van de veiligheidsmaatregelen. Zo veel mogelijk afstand houden, handen voortdurend ontsmetten, ... Best dat we op iedereen kunnen rekenen want de laatste weken was het alle hens aan dek. Opdrachtgevers vergeten soms dat er een gezondheidscrisis is geweest. Wij staan er om bekend dat we uitstekend en snel werk verrichten en dat proberen wij ook in deze vreemde tijden te doen. Zo is het kruispunt in Izegem op tijd geopend en velen knipperden toch even met de ogen toen dit werk tijdig klaar was."Begin september is er de rally Omloop van Vlaanderen. Ben je als voorzitter van die rallyvereniging niet bang dat alles wordt geannuleerd door een nieuwe corona-uitbraak?"Ik hoop toch dat we van een tweede golf gespaard blijven. Wat nu gebeurt, moet toch de ogen openen van diegenen die zich onverantwoordelijk gedragen? Cafébezoek is opnieuw toegestaan maar in plaats van zich na het sluitingsuur naar huis te begeven, bouwt men feestjes op pleinen in de stad. Het enige effect dat men daarmee bereikt, is dat men zal overwegen om de horeca opnieuw te sluiten.""Voor de Omloop van Vlaanderen verwachten we geen grote opeengepakte massa. De rallyliefhebbers staan verspreid over het parcours en we gaan de VIP ook zoveel mogelijk buiten laten plaatsvinden als het weer het toelaat. We zullen trouwens alle veiligheidsmaatregelen volgen die opgelegd worden door de overheid."Je bent ook voorzitter van KSV Roeselare. Nooit gedacht van: had ik dat maar laten passeren?"Neen, het is een beetje zoals met hengelen. Op een dag vang je ongelooflijk goed en dat compenseert dan de vele dagen dat je naar een dobber zit te turen die niet beweegt. Als voorzitter van KSV Roeselare heb ik veel interessante mensen ontmoet en heel veel bijgeleerd. Het geheel is een zeer moeilijke oefening en eigenbelang speelt een grote rol in de voetballerij. Als voorzitter zat ik niet in de cockpit en dat was mijn grote frustratie de laatste jaren. Maar KSV Roeselare moet en zal blijven bestaan. Er is een draagvlak voor en dat moet ook in eerste klasse kunnen. Zeer zeker! Ik speel liever tegen Club, Cercle, Oostende, Zulte-Waregem en Kortrijk dan verre verplaatsingen te doen naar de andere kant van het land."Maar mevrouw Dai zal niet meer zo aanwezig zijn?"Het zal zonder de grote sponsoring van mevrouw Dai gebeuren, inderdaad. Zij heeft veel geïnvesteerd in deze club maar de verkeerde mensen zaten op de verkeerde plaats, zo eenvoudig is het. Mijn persoonlijk contact met mevrouw Dai is uitstekend maar op zakelijk vlak heeft ze een eigen stijl en dat is vaak moeilijk voor ons. Maar we komen er wel uit."Als vroegere autopiloot moet je Stoffel Vandoorne ongetwijfeld volgen?"Stoffel zat op het verkeerde ogenblik in de verkeerde wagen in de Formule 1. Ik schat Stoffel als piloot zeker even hoog in als Alonso of Verstappen en zie hem met een competitieve wagen zelfs wereldkampioen worden. Maar hij kreeg bij McLaren een wagen die niet vooruit te branden was. Laat Stoffel enkele keren invallen voor Hamilton en Bottas en hij doet mee voor de zege."