WTC Oeselgem vertrekt op fietsreis naar Polen

Fietsvrienden Bert Campe en Heinz De Caluwé. © Foto Nele
Redactie KW

Op woensdag 9 mei vertrekt een groep wielertoeristen van WTC Oeselgem op fietsreis naar Polen. Ze gaan er drie dagen fietsen en de streek verkennen. Op zondag 13 mei is de terugreis voorzien.

“Onze wielertoeristenclub bestaat uit een vriendschappelijke groep van 108 leden die graag de baan optrekken”, vertelt Heinz De Caluwé. “Onze club maakt regelmatig een fietsreis. In 2009 kwamen we op het idee om onze eerste buitenlandse reis te organiseren. We kozen voor een fietsreis naar de Mont Ventoux. De bus was al vlug volgeboekt en daarna breidden wij daar graag een vervolg aan. De tweede reis vond plaats in 2012. Toen trokken we op vijfdaagse naar Alpe d’ Huez. Opnieuw konden we rekenen op een massale belangstelling. Daarna kozen we voor een fietsreis naar de Vogezen. Het weer viel wat tegen. Het was er amper 15 graden en vaak moesten we in de regen fietsen, maar dat slechte weer kon de renners niet ontmoedigen.”

Anders reizen

Een tweetal jaar geleden wou de club eens iets anders. “We wilden het eens uitproberen om iedere dag in een ander hotel te overnachten. We kozen voor Engeland en maakten de overtocht met de boot, wat op zich al een unieke ervaring was. Eens ter plaatse trokken we de fiets op en bezochten Boston, Cambridge, Londen en Dover. Dat was toch wel een topvakantie in sportieve stijl“, aldus Heinz.

“Voor het eerst fietsen we in een bergachtige streek”

“Vorig jaar trok ik op reis naar Slovenië. Op de camping geraakte ik aan de praat met een Pool die er ook logeerde. Ik vertelde wat over mijn fietservaring en plots stelde hij de vraag waarom we niet op fietsreis naar Polen trokken. Eerst vond ik dat maar niks, maar ik begon daarna informatie op te zoeken en vond meer uitleg over het Karpatengebergte. Dat is een gebergte omringd door prachtige natuur. Ik stelde mijn idee voor aan mijn fietscollega’s Bert Campe en Ivan Vanveerdeghem. Zij waren meteen te vinden om deze tocht te ondernemen.”

Auschwitz

“Op woensdag 9 mei vertrekken we met 48 personen, 46 fietsers en twee wandelaars, met het vliegtuig naar het zuiden van Polen. Ik regelde de overnachtingen in hotels. Tijdens onze reis zullen we drie dagen fietsen in drie groepen. De leden mogen zelf hun groep kiezen en beleven zo een rit op eigen maat. De afstand bedraagt telkens tussen de 70 en 180 km. Voor het eerst fietsen we in een bergachtige streek. Het zal opnieuw een unieke ervaring worden”, weet Heinz nog te melden. “Tussenin bezoeken wij het concentratiekamp van Auschwitz. Nu we toch in die regio verblijven, grijpen we de kans om het kamp te bezoeken. Op zondag 13 mei zijn wij terug in Oeselgem.” (NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier