Wordt Poperingse markt één groot horecaterras ?

foto MD
Redactie KW

Een opvallend initiatief komende maandag op de gemeenteraad : de plannen van het stadsbestuur om van de Grote Markt één groot horecaterras te maken. Maar dat is alleen mogelijk nadat de cafés weer open mogen.

Het aanvankelijke plan werd al eens toegelicht tijdens een videovergadering aan het dagelijks bestuur van de Stedelijke Raad voor Lokale Economie, evenals aan de externe leden van de vzw 2 Centrummanagement. Het kwam ook al eens ter sprake op de gemeenteraad van april.

“Eén voorbehoud dient wel gemaakt, namelijk dat we nog niet van elke maatregel nu al de reële financiële waarde of gevolgen hebben kunnen berekenen. Het gaat nog altijd om ramingen”, aldus nog de burgemeester.

Pop.pas als financiële stimulans

Het definitieve relanceplan steunt op drie pijlers: de lokale economie ondersteunen, de lokale economie opkrikken kan niet zonder de consument – koop lokaal met andere woorden – en ten slotte de verdere uitbouw van de Pop.pas als systeem. Het stadsbestuur hanteert de Pop.pas als financiële stimulans voor de consument en zo ook voor de ondernemers. Per verkochte Pop.kado in 2020 geeft de stad namelijk 20% extra waarde. Daarnaast wordt de koopkracht van elk gezin verhoogd met 20 euro in de vorm van een Pop.kado. Dat bedrag gaat rechtstreeks naar de deelnemende ondernemers.

Marktterras

De stad investeert 30.000 euro extra voor het bevorderen van het lokale toerisme. De terrasbelasting moet dit jaar niet betaald worden (goed voor 19.000 euro). Vanaf 2021 wordt niet onmiddellijk weer voor het volle tarief ingevoerd. In 2021 zal slechts 50% verschuldigd zijn, in 2022 wordt dat 75% en in 2023 zal het normale tarief weer van toepassing zijn. Geraamde kostprijs voor de stad : 14.000 euro.

“Door allerhande creatieve projecten en events uit te werken hopen we de bevolking een zinvolle vrije tijd te kunnen bieden. Mensen op een verantwoorde manier ‘uit hun kot’ halen, kan ook belangrijk zijn om de horeca in Poperinge te ondersteunen. Zo kan een reuzegroot terras op de Grote Markt met respect voor de social distancing de Poperingenaar toch wat terrasplezier bieden. Een alternatieve braderie, fiets – en wandelzoektochten, een activiteit met kunst en poëzie in Watou, mini-concerten, … het zijn enkele voorbeelden van wat mogelijk is. Via het Centrummanagement zal ook onderzocht worden en een engagement aangegaan worden om een actie specifiek voor de horeca uit te werken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een horecabon (restaurants) of een verbruikspas (cafés) en via een wedstrijdformule, waar elke horecazaak in betrokken wordt. Dit moet evenwel nog verder overlegd worden met de sector om tot een haalbaar en voor alle partijen effectief project te komen. Aan de deelnemende restaurants zal volgend jaar ook geen bijdrage gevraagd worden voor de uitgave van een boekje over de Hopscheutenhappening”, stelt burgemeester Christof Dejaegher. (AHP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier