De Oostendse luchthaven liet de voorbije jaren mooie groeicijfers optekenen, niet in het minst voor wat passagiersvluchten betreft. In 2019 vertrokken in Oostende bijna een half miljoen passagiers, 8,9 procent meer dan het jaar daarvoor. Maar door de coronacrisis zakte de markt ineens in elkaar. De cargotrafiek - voornamelijk hulpgoederen - verdubbelde in de eerste vijf maanden van 2020, maar dat kan het verlies van de passagiers niet compenseren. En dat leidde tot het afscheid van Vanessa Flamez.
...

De Oostendse luchthaven liet de voorbije jaren mooie groeicijfers optekenen, niet in het minst voor wat passagiersvluchten betreft. In 2019 vertrokken in Oostende bijna een half miljoen passagiers, 8,9 procent meer dan het jaar daarvoor. Maar door de coronacrisis zakte de markt ineens in elkaar. De cargotrafiek - voornamelijk hulpgoederen - verdubbelde in de eerste vijf maanden van 2020, maar dat kan het verlies van de passagiers niet compenseren. En dat leidde tot het afscheid van Vanessa Flamez."Ik voel geen rancune, naar niemand. COVID deed mij de das om", vertelt ze. "Er zijn weinig of geen marketingactiviteiten en er is ook geen concreet perspectief op beterschap. De grenzen gaan open, hoor je overal, maar de luchtvaartmaatschappijen wachten af. Als ze weer mogen opstarten, zullen ze dat wellicht wel doen. Maar op vandaag is er geen enkele zekerheid. En het is vooral koffiedik kijken wat het reisgedrag van de klanten zal zijn. Hoe zal de markt reageren? Nee, het is niet evident om nu binnen de luchtvaart actief te zijn.""Van tien weken corona en slechte cijfers word je niet vrolijk. Marketing is vitaal, maar wordt in deze omstandigheden al snel beschouwd als niet-essentieel. Natuurlijk kan marketing helpen om mensen weer aan het vliegen te krijgen. Maar de voorbije twee jaar is èn de communicatiestrategie èn de corporate branding uitgetekend. De continuïteit is gegarandeerd." "De marketing kan dan ook zonder veel extra inspanningen weer opstarten, maar zonder bijkomende budgetten", vertelt Vanessa. "Net voor de lockdown zouden we een groot tevredenheidsonderzoek opstarten. Op grote schaal, via diverse kanalen. Het persbericht stond klaar om op 16 maart uit te sturen. Met de lockdown hebben we die hele actie moeten annuleren, maar alles staat wel klaar om snel weer te activeren."Vanessa Flamez, de echtgenote van Brugs schepen Pablo Annys (SP.A), werkte twee jaar voor de luchthavens van Antwerpen en Oostende. Voordien was ze vier jaar commercieel directeur van basketbalclub BC Oostende en daarvoor zeven jaar sales manager bij VOKA. "Ik was lid van de luchtvaartontwikkelingsmaatschappij (LOM), die de luchthavensite beheert. Daardoor heeft ceo Marcel Buelens me gevraagd voor deze job. Maar voor de rest kende ik twee jaar geleden de luchtvaartsector niet en wist niet waar ik aan begon. Maar ik doorbreek graag patronen. Het is een complexe sector, maar eens je erin zit, kan je erin groeien. Ik ben hier geland en heb dit met veel passie gedaan.""In het post-COVID-tijdperk zie ik wel een toekomst weggelegd voor de regionale luchthavens", zegt Vanessa Flamez. "Op kleinere luchthavens is het veel minder druk en zijn de volumes veel kleiner. Dat zorgt dat de passagiers hier veiliger en en comfortabeler kunnen reizen. Dat wordt ook onze slogan: Fly safe, fly healthy. In de toekomst zal dat niet anders zijn. Integendeel, de Oostendse luchthaven zal misschien nog persoonlijker en met nog meer betrokkenheid werken."Vanessa Flamez heeft nog geen concrete toekomstplannen. "Het is hier voor mij even abrupt geëindigd als het gestart is. En nu zie ik voor mezelf drie prioriteiten", glimlacht ze. "Onthaasten, contemplatie en even het bezinksel analyseren. Ik wil in de zomer tijd hebben voor mezelf en voor mijn gezin. Hopelijk kan ik dan in september iets nieuws starten. En intussen zouden we ook zo snel mogelijk naar onze favoriete bestemming Corsica willen vliegen.""In de paasvakantie hadden we een reis naar Florida gepland, maar die is geannuleerd", aldus Vanessa. "In mei wilden we al naar Corsica, maar dat kon ook niet doorgaan. En een nieuwe poging om naar Corsica te vliegen in juli viel intussen ook weg. Dat was met Brussels Airlines, maar nu zoeken we nog een maatschappij die ons naar Corsica kan brengen. Maar ik zal niet nalaten om ook met de oud-collega's te reizen hoor. Als het mag, vliegen we deze zomer nog vanuit Antwerpen naar Kroatië."