Dankzij een zorgtelefoon spreken de bewoners vanuit de cafetaria met hun naaste familie. De bezoekers nemen plaats in een tent aan de andere kant van het raam. Deze plaats wordt tussen twee gesprekken telkens ontsmet.
...

Dankzij een zorgtelefoon spreken de bewoners vanuit de cafetaria met hun naaste familie. De bezoekers nemen plaats in een tent aan de andere kant van het raam. Deze plaats wordt tussen twee gesprekken telkens ontsmet.Schepen van Sociale Zaken Romina Vanhooren: "Het was een zware maar broodnodige beslissing om het woonzorgcentrum volledig af te sluiten. Onze bewoners hebben ondertussen al zo'n twee maanden geen bezoek meer mogen ontvangen, wat uiteraard emotioneel bijzonder moeilijk is. Bij de start van de bezoekstop werd meteen gestart met skype-gesprekken die een groot succes zijn. Dankzij de babbelbox kunnen ze elkaar nu ook in het echt zien, ook al is dit van achter een raam.""Het zorgpersoneel heeft heel wat inspanningen geleverd om de bewoners veilig en gezond te houden. Ondertussen werden alle bewoners en personeelsleden getest. Alle testen waren gelukkig negatief, maar we moeten uiteraard voorzichtig blijven. Vanuit de hogere overheid wordt bezoek vanaf 18 mei toegelaten. Met de babbelbox zorgen we voor een oplossing waarbij de veiligheid primeert."Om iedereen de kans te kunnen geven om te kunnen babbelboxen, wordt er enkel op afspraak gewerkt. Er wordt bij de eerste afspraken voorrang gegeven aan bewoners die nog geen skype-gesprekken hebben gevoerd met het thuisfront.