Het vroegere Sint-Jozefsziekenhuis staat leeg sinds de verhuizing naar de nieuwe campus van het AZ Damiaan in 2012. Het woonzorgcentrum Sint-Elisabeth vond er wel nog even een tijdelijk onderkomen maar sindsdien staan de gebouwen leeg en raakten in verval. De stadskanker wordt nu aangepakt.
...

Het vroegere Sint-Jozefsziekenhuis staat leeg sinds de verhuizing naar de nieuwe campus van het AZ Damiaan in 2012. Het woonzorgcentrum Sint-Elisabeth vond er wel nog even een tijdelijk onderkomen maar sindsdien staan de gebouwen leeg en raakten in verval. De stadskanker wordt nu aangepakt.Huidig eigenaar CM Oostende, de stad Oostende en ontwikkelaar Vastgoedgroep Degroote onderhandelden samen meer dan 14 maanden constructief om de verloederde ziekenhuissite nieuw leven in te blazen. "De uitgangspunten van het project 'Green-C' waren ontharding, vergroening en doorwaadbaarheid als katalysator voor de buurt. Het contrast met de bestaande situatie kan niet groter zijn, de vergroening wordt opgetrokken van 5 naar 60 procent", zegt David Degroote van Vastgoedgroep Degroote.Concreet komt er een extra groene long in het hart van de stad van meer dan 10.000 m², met onder meer een nieuw buurtpark, een stadsmoestuin, stadspergola en boomgaard. Er zijn in totaal 185 woongelegenheden gepland, zowel woningen als appartementen, een parkeertoren van 243 parkeerplaatsen en een nieuwe campus voor de CM met bijhorende parkeerplaatsen. Het project wordt aangesloten op het warmtenet.De site zelf wordt volledig autovrij en zal enkel doorwaadbaar zijn voor niet gemotoriseerd verkeer. Het bestaande parkeergebouw blijft behouden. "Deze langverwachte metamorfose zal als katalysator werken om de buurt verder te verbinden en te vergroenen", zegt David Degroote. "We brengen de natuur terug in de stad, of zoals de baseline van het logo zegt 'Nature in the city'.""De 450 fietsstallingen worden dicht bij de ingangen ingeplant en we voorzien extra ruimte voor bakfietsen en bolderkarren om het fietsen op deze centrumlocatie maximaal te stimuleren en de wagens te ontraden. Daarenboven voorzien we voor deze site ook vijf elektrische deelwagens die hoofdzakelijk zullen ingezet worden om de korte afstanden in het centrum (grotere boodschappen) te kunnen afleggen."Er worden momenteel erg veel luxeprojecten gebouwd in Oostende, maar er is ook een groot tekort aan betaalbaar wonen voor de lokale bevolking. Er is ook een enorme vraag naar nieuwbouwwoningen met tuin, alleen zijn ze in het centrum van Oostende niet te vinden. Green-C heeft al deze troeven in huis, met prijzen die schommelen tussen 150.000 en 350.000 euro."In september 2020 start de afbraak om aansluitend in het voorjaar van 2021 de bouw van fase 1 (80 woningen en appartementen) aan te vangen. De eerste bewoners zullen er hun intrek kunnen nemen in het voorjaar van 2022. De laatste fase van deze nieuwe woonwijk zal opgeleverd worden in 2025. De totale investering van dit project komt neer op meer dan 50 miljoen euro, waarvan ruim 4 miljoen euro voorzien wordt voor de inrichting van de groenruimtes en pleinen."Bij het plannen is vertrokken van het STOP-principe: eerst Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas de Personenwagen. Deze site ligt ideaal om dit principe toe te passen: op wandelafstand van het stadscentrum, het strand, scholen, sportinfrastructuur, de muziekschool... Jonge gezinnen met kinderen kunnen hier het leven in de stad combineren met een oase van rust", stelt schepen van Omgevingsvergunningen Kurt Claeys (Open VLD). "Als orgelpunt op de metamorfose zal de stad ook alle binnenstraten in de driehoek Nieuwpoortsesteenweg, Torhoutsesteenweg en Heilig-Hartlaan in een nieuw kleedje stoppen.""Dit is zonder twijfel een belangrijk project voor onze stad. Dit zal voor een grote dynamiek in de buurt zorgen. Niet alleen wordt een troosteloos stadsdeel weggewerkt, het is ook een perfect voorbeeld van inbreiding: geen nieuwe open ruimte gebruiken, maar bestaande ruimtes beter en slimmer invullen. De tuin van de site wordt een ontmoetingsplek voor vele Oostendenaars. Dit project moet aantonen dat bouwen veel meer is dan beton en muren, maar mensen kan samen brengen", besluit schepen Kurt Claeys .