Bedrijfseconoom Klaas Vinckier (30) en burgerlijk ingenieur Tom Nottebaere (27) zijn de stichters van Wolfpak, een vzw die jongeren vanaf 17 jaar helpt bij het vinden van een goed idee en het zetten van de eerste ondernemende stappen. Een idee uitwerken gebeurt samen met andere ondernemende zielen in het Vleeshuis, een historisch gebouw in de Ieperse binnenstad waar vroeger het jeugdontmoetingscentrum gevestigd was.
...

Bedrijfseconoom Klaas Vinckier (30) en burgerlijk ingenieur Tom Nottebaere (27) zijn de stichters van Wolfpak, een vzw die jongeren vanaf 17 jaar helpt bij het vinden van een goed idee en het zetten van de eerste ondernemende stappen. Een idee uitwerken gebeurt samen met andere ondernemende zielen in het Vleeshuis, een historisch gebouw in de Ieperse binnenstad waar vroeger het jeugdontmoetingscentrum gevestigd was. "Onze vzw zet jongeren aan om te ondernemen en biedt hierbij de nodige begeleiding", zegt Klaas Vinckier. "Stad Ieper gaf ons een ruimte in het Vleeshuis, een inspirerende plek voor workshops door ondernemers en interessante sprekers. Onze streek is gebaat bij meer ondernemerschap. Ondernemen ontwikkelt trouwens een brede waaier aan competenties bij jongeren, die graag een uitdaging aangaan. De naam Wolfpak verwijst naar onze zoektocht naar jonge wolven en een pak of kostuum, waarin jongeren zich presenteren in een commerciële zakelijke omgeving. Een tiental jongeren tussen 17 en 23 jaar zijn gestart in ons eerste werkjaar en intussen hebben we twee projecten uitgerold, die kunnen beschikken over een startkapitaal."Het verst gevorderde project is Kolibri, de start-up van Kilian Bryon (19) uit Poperinge. "Ik was altijd al geïnteresseerd in ondernemen en zo kwam ik bij Wolfpak terecht", vertelt hij. "Kolibri is een service met wijnverrassingspakketten, waarop mensen zich kunnen abonneren. Eén pakket bestaat uit 3 flessen wijn, 3 bijhorende infofiches en 1 enquête. Aan de hand van de ingevulde enquêtes over de geleverde wijnen en voorkeuren, kunnen we persoonlijke wijnprofielen opstellen. Dit systeem moet mensen helpen, die het in de supermarkt lastig hebben om de perfecte fles te vinden. Kolibri bezorgt de wijn, die het best bij je past. Wolfpak toonde mij waar ik moest beginnen met mijn idee en waar het naartoe moest. Er waren onder meer brainstormsessies en begeleiding rond het Business Model Canvas, waarbij je je bedrijf in grote lijnen in kaart brengt."Wie zelf ook een eigen zaak wil beginnen of andere startende ondernemers wil ontmoeten, kan op zaterdag terecht in het Vleeshuis tussen 18 en 21 uur. Een jaarinschrijving kost 100 euro.(TP)