Wim Deplae uit Assebroek pleit voor meer verbondenheid van Spar tot Engel

Wim Deplae woont in het stuk Engelendalelaan waar zone 30 geldt. (foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Wim Deplae uit de Engelendalelaan in Assebroek roept de buurt op om de kaart van de verbondenheid te trekken en samen te bouwen aan een constructieve oplossing voor de verkeersproblemen: “Wederzijdse verwijten op de sociale media helpen dit dossier niet vooruit.”

Onze reportage over drie ‘knippen’ in Brugse woonstraten de Sparrendreef in Assebroek, de Vijversdreef in Male en de Doornstraat in Sint-Andries zorgde de voorbije week voor extra beroering. “Dit gooide nog wat olie op het vuur dat al hevig brandde op de sociale media. Op Facebook worden verhalen aangedikt, discussies escaleren, halve waarheden beginnen een eigen leven te leiden”, zegt Wim Deplae (30), sales manager bij een farmaceutsich bedrijf, die in de Engelendalelaan woont.

Boos

Deze zomer was hij de initiatiefnemer van een petitie tegen de ‘knip’ van de Sparrenstraat. “Toen al waarschuwde ik dat het knippen van straten een asociale maatregel is, die de verkeerslast enkel verplaatst van de een straat naar de andere. Het verkeer werd integraal doorgegeven aan de Engelendalelaan en de Maalderijstraat. Die betaalde voor de rust in de Sparrenstraat”, stelt Wim Deplae.

Als protest tegen de tijdelijke knip plaatsten bewoners van de Engelendalelaan tijdens de spits twee uur lang hun auto’s reglementair op straat. “Ik ben echt geschrokken van de woedende reacties van sommige automobilisten. Ik hoorde zelfs iemand roepen: volgende keer rij ik ze plat….”, vervolgt de buurtbewoner.

Sinds de blokken van de proefknip in de Sparrenstraat weg zijn, klagen de bewoners met Formule 1-vlaggetjes dat hun straat opnieuw omgetoverd is in een Francorchampsstraat. Samen met enkele andere buren zocht Wim Deplae naar een constructieve oplossing: “Zone 30 zou bijvoorbeeld ook kunnen ingevoerd worden in de hele Engelendalelaan, waarbij de politie systematisch in beide straten controleert of de snelheidsbeperkingen nageleefd worden. Dat is een vereiste, want ik woon in het kleine stukje Engelendalelaan, vlakbij de Astridlaan, waar al zone 30 geldt. Maar die wordt door weinig automobilisten gerespecteerd.”

Wim Deplae had al contact met bewoners van de Vossensteert en de Bossuytlaan, die ook al ijverden voor verkeersremmende maatregelen: “Het is een parallel verhaal, met gelijkaardige problemen. Een tonnagebeperking, extra verkeersplatteaus in de Engelendalelaan en de Sparrenstraat kunnen al veel verhelpen. Van de Sparrenstraat een fietsstraat maken is een radicaler maatregel.”

“Gelukkig erkende het stadsbestuur dat de buurt geen vragende partijwas voor de knip. Het is belangrijk dat het destructief gedrag stopgezet wordt en dat alle bewoners van Spar tot Engel de kaart van de verbondenheid trekken en samen bouwen aan en oplossing die goed is voor de hele buurt”, aldus Wim Deplae.

Doornstraat

Ook de proefknip in de Doornstraat in Sint-Andries blijft voor commotie zorgen. Greet van Ranst (53) woont sinds haar geboorte in de Doornstraat. Samen met haar man Johan Keersebilck verblijft ze nu al bijna 40 jaar in het stuk tussen de Nieuwe en de Oude Sint-Annadreef: “We hebben de verkeersdrukte stelselmatig zien toenemen, wegens de verkaveling van landbouwgronden. Het verdwijnen van weiden was niet leuk, maar onvermijdelijk wegens de voortschrijdende verstedelijking. De mensen moeten zich kunnen verplaatsen van en naar hun woning.”

“In de loop der jaren hebben we ook moeten vaststellen dat onze straat niet langer alleen lokaal autoverkeer kent, maar ook veel doorgaand verkeer, van en naar nieuwe woonwijken in Snellegem. Sinds het invoeren van de proefknip ervaren wij als bewoners, maar ook wandelaars en fietsers een nieuw comfort. Het snelle doorgaand verkeer is gebannen, de zwakke weggebruikers voelen zich veiliger.”

Laagvliegersproof

“Zolang de Doornstraat en de Diksmuidse Heerweg aansluiting geven op verder gelegen woonkernen, krijgen ze sluipend bovenlokaal verkeer, waarvoor ze geenszins bestemd noch geschikt zijn. Het was voorspelbaar dat het afsluiten van doorgaand verkeer in de Doornstraat tot een toename van het verkeer in de Diksmuidse Heerweg zou leiden. Beide straten lopen parallel met de Gistelse en de Torhoutse Steenweg. Het is aangewezen om dit verkeer naar die invalswegen te sturen en blijvend te bannen uit de Doornstaat en de Diksmuidse Heerweg. Laatstgenoemde straat moet ook een knip krijgen. In materiaal dat ‘laagvliegersproof’ is, zodat die infrastructuur niet bij elke al dan niet bewuste aanval van ontevreden of overhaaste Bruggelingen en passanten uit Snellegem met hun bolides aan flarden wordt gereden”, besluiten Johan en Greet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier