De Watson III is één van de drie reddingsboten die na WO II besteld werden voor de reddingsdiensten aan zee. De Watson I ging naar Zeebrugge, de Watson II naar Nieuwpoort en de Watson III naar Oostende. De Watson III trad in 1980 uit dienst en kreeg een plaats in Navigo in Oostduinkerke. In 2002 werd de boot overgedragen aan de Brugse vzw Archonaut, een opleidingsproject voor de restauratie van schepen in samenwerking met de VDAB. Nadat het project in 2013 werd stilgelegd, kreeg de reddingsboot onderdak bij een Zeebrugs bedrijf.
...

De Watson III is één van de drie reddingsboten die na WO II besteld werden voor de reddingsdiensten aan zee. De Watson I ging naar Zeebrugge, de Watson II naar Nieuwpoort en de Watson III naar Oostende. De Watson III trad in 1980 uit dienst en kreeg een plaats in Navigo in Oostduinkerke. In 2002 werd de boot overgedragen aan de Brugse vzw Archonaut, een opleidingsproject voor de restauratie van schepen in samenwerking met de VDAB. Nadat het project in 2013 werd stilgelegd, kreeg de reddingsboot onderdak bij een Zeebrugs bedrijf. "Toen we het schip kochten, dachten we dat hij de best bewaarde van de drie was", vertelt Danny Drooghenbroodt van de vzw Restart. "Dat blijkt nu toch met een korrel zout te nemen. De Watson III is herstelbaar, maar de renovatie valt zwaarder uit dan verwacht. Er is schade aan het dek, de romp en de kajuit. We hadden er geen idee van hoeveel de restauratie zou kosten, maar nu de offertes binnenkomen, krijgen we daar meer zicht op. De restauratie wordt een hele uitdaging. We hopen over een jaar of drie klaar te zijn.""We schatten de restauratiekost nu rond de 700.000 tot 800.000 euro. Er zijn ook subsidies omdat het schip bij de 18 vaartuigen hoort die als varend erfgoed zijn erkend. We denken tot 200.000 euro zelf te moeten ophoesten. Om die kosten te kunnen dragen, plannen we twee financiële acties. Zo kan je peter of meter worden van alle onderdelen en stukken inboedel.""We beschikken over een inventaris van het schip uit 1977. Op basis daarvan hebben we de kostprijs van alle onderdelen en inboedel omgerekend, van het vuilnisblik tot het stuur en de radarinstallatie. Je kan zelf kiezen van welk stuk je peter wordt en welk bedrag je dus bijdraagt. Het kan al vanaf 10 euro zoals voor het vuilnisblik. Maar ook het stuur moet volledig gerestaureerd worden. Daar kan je peter van worden voor een bedrag van 4.000 euro.""Naast de peterschapsactie kan iedereen ons steunen bij het shoppen vanuit je kot via Trooper, een initiatief van Studio 100 en KBC om het verenigingsleven te steunen. Passeer voor je online koopt langs onze Trooperpagina, kies een van de 300 webshops en plaats je bestelling. Het kost de koper niets extra, maar vzw Restart ontvangt tussen de 2 en 5 procent van het aankoopbedrag."De vzw Restart kan voor de restauratie van de Watson III rekenen op de ondersteuning van Haven Oostende, die zorgde voor een ligplek naast Hangaar 1, een bureel en een werfcontainer. "Van de firma Aafest uit Poelkapelle mochten we gratis een tent gebruiken, maar die moet in mei terugkeren naar de firma. Daarom zijn we nu dringend op zoek naar onderdak voor het schip. Alle aanbiedingen zijn welkom."