"We willen polsen of alles goed met hen gaat in deze coronatijden", verklaart burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V) het initiatief. "We zijn blij te horen dat veel 80-plussers zich goed redden. Dankzij de hulp van hun familie, thuiszorg en buren. We merken dat ons telefoontje hen veel deugd doet, dat horen we in bijna elk gesprek."

De vragen die gesteld worden zijn heel divers: "Lukt het om boodschappen te doen? Geraak je bij de apotheker? Heb je iemand die jou komt helpen? Hoe voel je je? Heb je genoeg om handen? Voel je je eenzaam?"

Afhankelijk van de antwoorden worden ze verwezen naar de juiste diensten die hen bij problemen kunnen helpen. Wanneer alle 80-plussers opgebeld zijn, zullen de inwoners tussen 75 en 80 jaar oud opgebeld worden.

Sociale noodlijn ook voor boodschappen

De inwoners kunnen ook zelf het initiatief nemen wanneer ze nood hebben aan een babbel. Tijdens weekdagen is de sociale noodlijn bemand, enkel op weekdagen tussen 8 en 12 uur en 13 en 17 uur. Vrijdagnamiddag tot 15 uur. Je kan steeds een email sturen naar corona@wevelgem.be, het telefoonnummer van de sociale noodlijn is 056 43.55.06.

"We merken dat ons telefoontje hen veel deugd doet, dat horen we in bijna elk gesprek" - burgemeester Jan Seynhaeve

"We kregen intussen al een twintigtal telefoons en zes mailtjes", vervolgt burgemeester Seynhaeve. "Dat gaat over heel concrete dingen zoals vragen over groenafval, tot reizigers die in het buitenland gestrand zijn. Alle bellers worden geholpen of doorverwezen naar de juiste diensten. Maar we krijgen ook mensen aan de lijn die kampen met verveling, die toch wat in paniek zijn en dit even kunnen ventileren. Of emotionele grootouders die triest zijn omdat ze de kleinkinderen niet kunnen zien. We weten dat voor veel oudere mensen de dagelijkse uitstap naar de winkel heel belangrijk blijft. We geven hen nogmaals uitleg over social distancing en de hygiënemaatregelen."

Datzelfde nummer kan gebeld worden als je niet in de winkel geraakt voor boodschappen. De medewerkers zoeken dan de gepaste oplossing, vanzelfsprekend worden vragen om hulp of zorg in alle discretie behandeld. "De inwoners hebben ondertussen de weg gevonden, De e heeft er intussen al zeven leveringen opzitten", besluit de burgemeester.

(SLW/ foto SLW)

"We willen polsen of alles goed met hen gaat in deze coronatijden", verklaart burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V) het initiatief. "We zijn blij te horen dat veel 80-plussers zich goed redden. Dankzij de hulp van hun familie, thuiszorg en buren. We merken dat ons telefoontje hen veel deugd doet, dat horen we in bijna elk gesprek."De vragen die gesteld worden zijn heel divers: "Lukt het om boodschappen te doen? Geraak je bij de apotheker? Heb je iemand die jou komt helpen? Hoe voel je je? Heb je genoeg om handen? Voel je je eenzaam?" Afhankelijk van de antwoorden worden ze verwezen naar de juiste diensten die hen bij problemen kunnen helpen. Wanneer alle 80-plussers opgebeld zijn, zullen de inwoners tussen 75 en 80 jaar oud opgebeld worden.De inwoners kunnen ook zelf het initiatief nemen wanneer ze nood hebben aan een babbel. Tijdens weekdagen is de sociale noodlijn bemand, enkel op weekdagen tussen 8 en 12 uur en 13 en 17 uur. Vrijdagnamiddag tot 15 uur. Je kan steeds een email sturen naar corona@wevelgem.be, het telefoonnummer van de sociale noodlijn is 056 43.55.06."We kregen intussen al een twintigtal telefoons en zes mailtjes", vervolgt burgemeester Seynhaeve. "Dat gaat over heel concrete dingen zoals vragen over groenafval, tot reizigers die in het buitenland gestrand zijn. Alle bellers worden geholpen of doorverwezen naar de juiste diensten. Maar we krijgen ook mensen aan de lijn die kampen met verveling, die toch wat in paniek zijn en dit even kunnen ventileren. Of emotionele grootouders die triest zijn omdat ze de kleinkinderen niet kunnen zien. We weten dat voor veel oudere mensen de dagelijkse uitstap naar de winkel heel belangrijk blijft. We geven hen nogmaals uitleg over social distancing en de hygi├źnemaatregelen."Datzelfde nummer kan gebeld worden als je niet in de winkel geraakt voor boodschappen. De medewerkers zoeken dan de gepaste oplossing, vanzelfsprekend worden vragen om hulp of zorg in alle discretie behandeld. "De inwoners hebben ondertussen de weg gevonden, De e heeft er intussen al zeven leveringen opzitten", besluit de burgemeester. (SLW/ foto SLW)