Naam, telefoonnummer en emailadres. Ondertussen is het voor iedere bezoeker van het café of restaurant een normaliteit geworden. In een poging lokale uitbraken van het coronavirus tegen te gaan en vooral in beeld te brengen, wordt extra ingezet op de beruchte 'contacttracing' en daarvoor wordt vooral in de richting van de horeca gekeken. "Voor de uitbaters van zowel cafés als restaurants kwam het nieuws erg abrupt en moest er ook nagenoeg meteen een oplossing worden gevonden. Belgen zijn vanzelfsprekend altijd creatief om toch maar aan de wetgeving te kunnen voldoen maar op sommige plaatsen wordt er zelfs gewerkt met bierkaartjes". Gianni zag en herkende meteen de grootste hindernis in deze nieuwe verplichting. "De horeca kreeg al fikse klappen te verwerken en nu moesten ze nog eens ee...

Naam, telefoonnummer en emailadres. Ondertussen is het voor iedere bezoeker van het café of restaurant een normaliteit geworden. In een poging lokale uitbraken van het coronavirus tegen te gaan en vooral in beeld te brengen, wordt extra ingezet op de beruchte 'contacttracing' en daarvoor wordt vooral in de richting van de horeca gekeken. "Voor de uitbaters van zowel cafés als restaurants kwam het nieuws erg abrupt en moest er ook nagenoeg meteen een oplossing worden gevonden. Belgen zijn vanzelfsprekend altijd creatief om toch maar aan de wetgeving te kunnen voldoen maar op sommige plaatsen wordt er zelfs gewerkt met bierkaartjes". Gianni zag en herkende meteen de grootste hindernis in deze nieuwe verplichting. "De horeca kreeg al fikse klappen te verwerken en nu moesten ze nog eens een extra taak op zich nemen. Bierkaartjes of kleine briefjes vormen natuurlijk een snelle oplossing maar wat als die dingen verloren raken? Het slagen of falen van de contacttracing is onlosmakelijk verbonden met het registreren van de bezoekers. Samen met Jordy Van Kammen, mijn webdeveloper, begonnen we meteen aan de ontwikkeling van een applicatie die het voor zowel uitbaters als klanten heel wat eenvoudiger moet gaan maken".Eenvoud, een meer toepasselijk woord kan er voor de gloednieuwe HorecaContact app niet worden gevonden. "De uitbater krijgt of een algemene QR code die hij op iedere tafel kan kleven of een unieke code per tafel", gaat Gianni verder. "Daar stopt het werk dan ook want de applicatie neemt het over. De klant neemt plaats, de ober komt een bestelling opnemen en vraagt meteen om zich te registreren. De klanten scannen de QR code en klaar. Zo eenvoudig is het inderdaad. De uitbater hoeft zich geen zorgen te maken over het al dan niet verliezen van de gegevens, de klanten weten dat ze in een conforme en vooral veilige plaats aanwezig zijn".Registreren en applicaties, het woord 'privacy' wordt prompt naar voren geschoven. "Klopt helemaal", pikt Gianni in. "Samen met het gespecialiseerde advocatenkantoor Sirius Legal hebben we de applicatie van niet minder dan 5 compleet versleutelde veiligheidslagen voorzien. De gegevens die hierin worden opgenomen zijn niet toegankelijk voor de uitbater, die ze dan ook niet voor marketingdoeleinden kan gebruiken en ook wij hebben er geen toegang toe. Het geheel is compleet afgestemd om de huidige GDPR wetgeving waardoor gebruikers op hun beide oren kunnen slapen".Over het nut van de applicatie is Gianni ook meteen duidelijk. "Stel dat er nu daadwerkelijk ergens een besmetting werd vastgesteld", klinkt het. "Dan kunnen de contacttracingeenheden binnen het uur alles in beeld hebben gebracht. Op die manier kan er effectief en vooral erg snel werk worden gemaakt van het indijken van de besmetting want daar draait het uiteindelijk allemaal om".Gratis is het gebruik van de applicatie niet en ondertussen verscheen er een kostenloze kaper op de kust. De provincie lanceerde recent een eigen app die gratis ter beschikking wordt gesteld van alle etablissementen in de provincie. "Al heb ik daar toch enkele bedenkingen bij", sluit de marketeer af. "We hebben eindeloos lang met juristen en advocaten aan tafel gezeten om alles wettelijk te houden. De privacy van de gegevens is iets waar je niet licht mag overgaan. Onze advocaten bemerkten dan ook dat de applicatie van de provincie vol hiaten zit en dat de gegevens van gebruikers er absoluut niet veilig zijn. Het is dan uiteindelijk maar de vraag, mochten er ooit problemen zijn, wie hiervoor de verantwoordelijkheid zal nemen? Als een gemeente alle horecazaken op hun grondgebied van die applicatie voorziet en plots krijgt men te maken met een datalek, wie neemt dan de verantwoordelijkheid? Allemaal erg beangstigend als je het mij vraagt. Wij kozen voor een waterdichte oplossing die dan nog eens erg democratisch geprijsd is. Voor nog geen euro per dag is zowel handelaar als bezoeker van een gerust geweten voorzien".