Westtoer promoot strand- en waterbeleving aan onze kust

Herman Lodewijckx (provincieraadslid), Stefaan Gheysen, Lien Phlypo (Westtoer), Liesbet Billiet (Westtoer) en Elke Arren (Westtoer). © JRO
Redactie KW

Het provinciebedrijf Westtoer wil de strand- en waterbeleving aan de kust promoten door heel wat nieuwigheden voor de kust voor te stellen. In het centrale thema ‘Vitamine Zee’ wordt het unieke aanbod aan strand- en waterbelevingen in de kijker geplaatst.

De kust telt jaarlijks tussen de 16 en de 18 miljoen dagtoeristen, goed voor 27 miljoen overnachtingen aan onze Belgische kust. “De kust is daarmee een van de belangrijkste bestemmingen van het land“, vertelt gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu. “De kust wordt niet alleen in de zomer bezocht, maar ook tijdens de drie andere seizoen is de kust een drukbezochte plaats. Elk jaar zorgt Westtoer voor een sterke toeristische dynamiek.”

In de campagne Vitamine Zee staat de strand- en waterbeleving centraal. “In totaal zijn er zo’n 80 strandclubs en strandbars aan onze kust. Zij zorgen voor een eigentijdse ‘Vitamine Zee’-beleving”, verduidelijkt Stefaan Gheysen, algemeen directeur bij Westtoer. Toeristen kunnen vanaf heden een initiatie reserveren bij de verschillende watersportclubs. We realiseerden ook een nieuw kustspel. Onze ‘Uitwaaier’ brengt activiteiten op het strand in kaart, maar het brengt zowel de grote als de kleine speler naar monumenten in alle badplaatsen. Het kustspel is gratis te verkrijgen bij alle diensten voor toerisme en bestaat in drie verschillende waaiers, eentje voor de westkust, de middenkust en voor de oostkust.”

Westtoer werkt samen met enkele ondernemers die vertellen over hun passie voor de kust. Het maakt hen ambassadeurs die met een 20-tal verhalen authentieke tips geven over bijzondere plekken, toffe adressen en bezienswaardigheden. Tijdens de persconferentie werden ook enkele nieuwe tentoonstellingen voorgesteld langs onze kust. Van 29 kuni tot 15 september organiseert het Zwin Natuur Park een solotentoonstelling van Guillaume Bijl. De installatie ‘Sorry’ brengt in de bezoekersruimte poëtische en absurde installatie met ongewone combinaties van dingen uit de dagelijkse realiteit. Tijdens Expo Operatie Noordzee kan de bezoeker dan weer op ontdekking in Hal 3 van het Seafront en dat van 8 juni tot 3 januari 2021. Operatie Noordzee vertelt het verhaal van de beslissende stap in de bevrijding van onze regio tijdens WO II. Ook Astropolis in Oostende opent op 1 juli.

Voorts presenteert Westtoer ook nieuwe arrangementen voor het najaar met de campagne ‘Midweek aan zee’. “Ook bij minder goed weer en in elk seizoen is er heel wat te doen aan onze kust”, vervolgt Stefaan Gheysen. “Vakantiegangers verblijven in het najaar drie nachten voor de prijs van twee.” En het regent campagnes bij Westtoer. Met de nieuwe campagne ‘Zee van Smaak’ wil het de Noordzeegastronomie in de kijker plaatsen. Het brengt in het najaar een viskalender uit in vier talen. In die kalender staat de lezen wanneer je welke vis kan eten.

Verder stelt Westtoer ook twee nieuwe hotels voor aan onze kust. Beide hotels openen in juni van dit jaar. Cocoon Hotel in Oostende werd ondergebracht in het vroeger Acces hotel in de Van Iseghemlaan. Ook in de Panne opent met hotel Continental een splinternieuw hotel. “De kustregio blijft zo de ideale bestemming voor toeristen“, stelt Stefaan Gheysen nog. “We kunnen aan onze kust schitterende cijfers voorleggen. De consument is op zoek naar beleving en zo kunnen wij die bieden. Er wordt momenteel ook gewerkt aan een fietssnelweg tussen Zeebrugge en Oostende. Ook dat zal een meerwaarde zijn voor onze kust.”

(JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier