"De problematiek van het zwaar verkeer is al langer een blok aan het been van Staden", stelt Bart Coopman (WESTAON). "Ook deelgemeente Oostnieuwkerke heeft hier mee te kampen. Zo worden de Roeselarestraat, de Meulebroekenlaan en de Westrozebekestraat veelvuldig door vrachtwagens gebruikt als doorreisweg. Nochtans geldt er een verbod op doorgaand zwaar verkeer. Buurtbewoners klagen deze hinder al langer aan."
...

"De problematiek van het zwaar verkeer is al langer een blok aan het been van Staden", stelt Bart Coopman (WESTAON). "Ook deelgemeente Oostnieuwkerke heeft hier mee te kampen. Zo worden de Roeselarestraat, de Meulebroekenlaan en de Westrozebekestraat veelvuldig door vrachtwagens gebruikt als doorreisweg. Nochtans geldt er een verbod op doorgaand zwaar verkeer. Buurtbewoners klagen deze hinder al langer aan.""We voerden samen met organisatie Telraam enkele metingen uit. Op een doorsnee werkdag passeren er tussen 6 en 22 uur meer dan 4.600 wagens door de Roeselarestraat. Dat zijn er 329 per uur of 5,5 per minuut.""Daarenboven passeren in dezelfde tijdsspanne 900 grote voertuigen. Dat is gemiddeld één per minuut. Opvallend daarbij is dat de verkeersstroom grote voertuigen 's morgens voornamelijk van Oostnieuwkerke richting Roeselare rijdt, de rest van de dag is dat in de omgekeerde richting. 's Morgens zijn dat vooral de lokale bedrijven die uitrijden. De rest van de dag is dat veelal doorgaand verkeer vermoeden we.""We vragen dat het gemeentebestuur deze problematiek erkent en hier voldoende aandacht aan besteedt. Dat kan door het wegdek te verzorgen, de veiligheid van de weginrichting te verhogen en door aan te dringen op gerichte controles door de politie.""Uw vraag kadert in de algemene mobiliteit van de gemeente", antwoordde burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open VLD), "Zo zal de nieuw geplande verbindingsweg in Westrozebeke die het zwaar verkeer uit het Westrozebeekse centrum moet halen een grotere impact hebben dan alleen maar op Westrozebeke. Er zal ook een impact op de andere kernen zijn.""Zowat een jaar geleden lieten we in de Roeselarestraat in Oostnieuwkerke tellingen uitvoeren door de politie. Tachtig procent daarvan bleek bestemmingsverkeer te zijn. Een aantal bedrijven in Oostnieuwkerke zijn dan ook nauw verbonden met de Oostnieuwkerkse kern.""Voor deze legislatuur plannen wij het herstel van het fietspad in de Roeselarestraat, terwijl we aan de Most op termijn ook verkeersremmende maatregelen gaan invoeren. In overleg met de politie wordt er op drie speerpunten gecontroleerd: rijden onder invloed, snelheid en zwaar doorgaand verkeer dat niet in de straat moet zijn.""Als al dat verkeer er moet zijn, dan moet je er ook voor zorgen dat de straat daar op voorzien is", repliceerde Bart Coopman, "De fundering van de Roeselarestraat is niet voorzien voor al dat verkeer.""We gaan de straat niet aanpakken vooraleer Aquafin klaar is met zijn project waarbij de riolering in de straat vernieuwd zal worden", verduidelijkt burgemeester Vanderjeugd, "We moeten wachten op Aquafin vooraleer riolering en wegdek samen aangepakt kunnen worden." (BCH)