West-Vlaming David in ‘Latem Leven’: “Niks komt zomaar uit de lucht gevallen”

Sinds vorige week is de nieuwe realityreeks ‘Latem Leven’ te zien op VTM 2. Daarin volgen we ook het doen en laten van David Damman (44) en zijn gezin. Hij is een ex-profvoetballer, die nu samen met zijn vrouw het schoenenmerk Morobé uit de grond stampt. “Sint-Martens-Latem geldt als een van de meest welgestelde gemeenten van ons land. Daar komen als vanzelf tal van stempels bij, maar wij nemen net deel aan het programma om die vooroordelen wat te ontkrachten.”

David Damman, tweede van links met zijn vrouw Virginie, maakt zijn opwachting in ‘Latem Leven’. De ster van de reeks is uiteraard Valerie De Booser, uiterst rechts. (foto DPG Media)

David Damman werd geboren in Oostende, maar groeide op in Antwerpen. Toch voelt hij zich een echte West-Vlaming, die nog dikwijls hier bij zijn familie op bezoek komt. “In mijn jongere jaren schopte ik het vanuit de jeugdreeksen tot in het eerste elftal van het voormalige SK Beveren, dat ik destijds mee naar de eerste klasse hielp promoveren. Daarna speelde ik zelfs even bij het Nederlandse SC Heerenveen, maar na een blessure belandde ik vervolgens in de ziekenboeg. Zo’n tien jaar geleden rondde ik mijn spelerscarrière af, in eerste provinciale. Vandaag ben ik niet meer zo sportief, maar ik volg het voetbal natuurlijk nog wel. Ik ben al jarenlang een hevige supporter van Club Brugge”, vertelt David.

Modebewust

Uitgerekend in het Jan Breydelstadion sloeg twintig jaar geleden de vonk over tussen David en zijn Gentse vrouw, Virginie Morobé. Sinds hun huwelijk, twaalf jaar geleden, wonen ze samen met hun 15-jarige dochter in Sint-Denijs-Westrem, vlakbij Latem. Dit naar eigen zeggen “niet in een klein huis, maar ook niet in het grootste in de buurt”. “In onze keuze tussen Antwerpen en Gent kwamen we uiteindelijk hier terecht. Het is een mooie, rustige omgeving en ook de vlotte bereikbaarheid naar de kust of de grootsteden is voor ons een belangrijke troef”, zegt hij.

Nadat David een tijdlang als agent voor diverse kledingmerken werkte, richtte hij vijf jaar geleden samen met Virginie het schoenenlabel Morobé op. “Zij ontfermt zich over het creatieve en het ontwerptechnische aspect. Ik ben de man achter de schermen, die de brand strategy bepaalt”, gaat hij verder. “Zo’n eigen merk uit de grond stampen, gebeurt met vallen en opstaan, zeker in deze crisistijden. Daarbij ontstaan er natuurlijk wel eens discussies, maar ik steun mijn partner door dik en dun. Ik ben ervan overtuigd dat we Morobé kunnen doen uitgroeien tot een internationaal merk.”

“Onze deelname kan misschien andere gezinnen inspireren”

Dromen waarmaken

Dat niet zo alledaagse beroep leek producer William Vaesen (de echte naam van Niels William, red.) wel interessant voor zijn realityreeks. “Toen hij ons de vraag stelde om deel te nemen, hebben we daar eerlijk gezegd wel even over moeten nadenken”, zegt David. “We reageerden eerder terughoudend, omdat daarbij sowieso heel wat filters aan te pas komen: die van de regisseur, de cameraman, de monteerder én de mensen thuis. Natuurlijk wil je overkomen zoals je zelf bent; niet slechter en niet beter. We hebben dat dus op voorhand goed afgestemd. Als bescheiden West-Vlaming heb ik eigenlijk niet de behoefte om mijn leven met tv-kijkend Vlaanderen te delen, maar die insteek van het knokkende ondernemerskoppel leek me uiteindelijk wel interessant.”

“Niks komt zomaar uit de lucht gevallen. Wij wonen dan wel in een rijke buurt, maar ook hier worden er zeker gezinnen getroffen door de crisis. Wij moeten evenzeer naar oplossingen zoeken om onze dromen waar te maken”, legt hij uit. “Dat kan misschien anderen inspireren, of enige herkenning bieden. Uiteindelijk zijn wij ook maar gewone mensen, die in contact komen met andere gewone mensen. Latem is dus geen afgesloten commune”, glimlacht hij. “Wij verkopen dan wel een modieus luxeproduct, maar het is ons zeker niet louter om uiterlijk vertoon te doen. We kunnen net zo goed genieten van kleine dingen, of lachen om onnozelheden. Met onze deelname wilden we dus enkele clichés doorprikken, die vanouds aan dit dorp gelinkt worden.”

Entertainment

Is het ook geen mooi meegenomen reclame voor het schoenenmerk? “Hiermee kunnen we ons label en het idee daarachter zeker bij een breed publiek kenbaar maken. Zo bereiken we mensen die anders niet van ons bestaan zouden afweten. Of dit nu echt reclame is, zal evenwel nog moeten blijken”, aldus de nuchtere ondernemer. Hij blikt in ieder geval tevreden terug op de opnames van afgelopen zomer en was benieuwd naar de eerste aflevering. “We hebben goed nagedacht over wat we wilden delen, maar we wilden alles wel heel spontaan doen. We wilden dus geen rolletje spelen. Het is raar om jezelf zo bezig te zien op tv, maar ik vind de eerste beelden alvast supermooi. Kijk ernaar met een ontspannen, open blik. Wellicht kan het wat entertainment bieden in deze moeilijke dagen!”

‘Latem Leven’ is op dinsdagavond te zien op VTM 2 en te (her)bekijken via VTM GO.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.