De herstelwerken aan enkele belangrijke onderdelen van de stoommachine zijn gestart. "Een huzarenwerk dat klaar zal zijn tegen oktober 2020", zegt Eddy Stragier van de Stroomvrienden. "Een vijftal vrijwilligers van onze groep zal de handen uit de mouwen steken om de klus te klaren tegen oktober volgend jaar."
...

De herstelwerken aan enkele belangrijke onderdelen van de stoommachine zijn gestart. "Een huzarenwerk dat klaar zal zijn tegen oktober 2020", zegt Eddy Stragier van de Stroomvrienden. "Een vijftal vrijwilligers van onze groep zal de handen uit de mouwen steken om de klus te klaren tegen oktober volgend jaar."De tandem compound-stoommachine werd in 1966 voor de laatste keer gebruikt waarvoor ze werd gebouwd: stroom leveren. Daarna stond ze bijna drie decennia stil. In 1991 zette het stadsbestuur samen met Stoomstichting Vlaanderen de eerste stappen om de machine officieel in ere te herstellen en een publiekswerking te organiseren. De bijhorende stoomketel is in de loop der jaren verdwenen, maar in 1993 installeerde NV Handsaeme Machinery een elektrische motor die de machine weer kon laten draaien op een heel laag toerental om op die manier de werking te demonstreren. "Omdat bepaalde onderdelen van de machine na lange jaren stilstand vastgelopen waren, liep er bij de inwerkingstelling echter iets verkeerd", aldus schepen van Musea en Erfgoed Kurt Himpe. "In de machine steekt onder andere een systeem van vier uitlaatkleppen. Die kleppen worden aangedreven via excentriekstangen met scharnierhefbomen die de kleppen open of dicht zetten naarmate de fase van het proces. Toen de machine voor de eerste keer weer in gang gezet werd, zat één van de lagedrukkleppen na bijna dertig jaar muurvast in zijn cilinder. De scharnierhefboom probeerde de klep te verschuiven, maar die kwam onder een enorme druk te staan en brak uiteindelijk af. De bewuste klep kon daarna snel weer losgewrikt worden. Maar ook de twééde lagedrukklep zat geblokkeerd. Na het euvel met de eerste klep, werd beslist om de scharnierhefbom meteen los te koppelen om een herhaling van het scenario te vermijden."Hiermee was dus één van de belangrijkste onderdelen van de machine inactief. Om hier verandering in te brengen werd ingetekend op een projectoproep van de Stichting Monumentenstrijd. De Izegemse Stoomvrienden een sleepten er een subsidie mee binnen voor de werken, die dus vandaag van start gingen. "We willen de excentriekstangen opnieuw in gietijzer laten maken waardoor opnieuw een aantal delen kan bewegen. Maar daarnaast zullen we ook zorgen voor belichting en spiegels in de stoommachine waardoor de beweging in de machine zichtbaar zal worden voor de bezoekers. Doordat de cilinder en de bewegende onderdelen al tientallen jaren stil staan, moet ook nog het smerend circuit in orde gebracht worden", besluit Eddy Stragier. (MI)