W13-voorzitter Philippe De Coene, SP.A-schepen in Kortrijk, maakte dit weekend de cijfers van het lokale brononderzoek in de 14 Zuid-West-Vlaamse gemeenten bekend. "Van de 241 besmettingen de voorbije twee dagen in onze regio, wist de helft van de mensen niet waar ze besmet raakten met het coronavirus", duidt schepen De Coene.
...

W13-voorzitter Philippe De Coene, SP.A-schepen in Kortrijk, maakte dit weekend de cijfers van het lokale brononderzoek in de 14 Zuid-West-Vlaamse gemeenten bekend. "Van de 241 besmettingen de voorbije twee dagen in onze regio, wist de helft van de mensen niet waar ze besmet raakten met het coronavirus", duidt schepen De Coene.De andere helft heeft een vermoeden en geeft wel een bron van besmetting op. Bij 20,4 procent speelt de werkomgeving een hoofdrol, 17,7 procent van de besmette personen wijst naar de school en 15,9 procent zag zichzelf thuis besmet raken. Horeca (8,8 procent), familiebezoek (7,1 procent) en de sportclub (7,1 procent) maken de top zes van de gekende besmettingsbronnen vol. De cijfers van W13 komen grotendeels overeen met wat het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid merkt uit de grootschalige contactopsporing. Ook daar bleek dat tussen 1 en 13 oktober de meerderheid van de bevraagden geen idee had waar ze het virus opliepen. De top drie bestond verder uit het gezin en het werk.Opvallend genoeg is 'school' in het contactonderzoek van Zorg en Gezondheid geen aparte categorie. Het zijn de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB's) die de besmettingscijfers vanop de scholen bundelen. Biostatisticus Geert Molenberghs (KU Leuven/UHasselt) geeft maandag in De Morgen aan dat de cijfers bewijzen dat de scholen veilig zijn. "Voor clusteruitbraken op Vlaamse scholen is weinig of geen bewijs", klinkt het. Later vandaag is er nieuw overleg tussen minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en de verschillende onderwijspartners. Dat het secundair overschakelt naar code oranje is al beslist, vraag is hoe die code oranje er specifiek uit moet zien. Minister Ben Weyts wil liever nog wat sleutelen aan de precieze regels om alle leerlingen altijd naar school te kunnen laten gaan.