De reissector stevent af op een regelrechte economische catastrofe. Met de noodkreet 'Save or Sink' probeerden wanhopige uitbaters van reisbureaus en touroperators de voorbije weken een dialoog met virologen en politici op gang te brengen in de hoop toch nog enig toekomstperspectief te krijgen. Ook Didier Schmidt (62) zag de voorbije maanden geen euro meer binnenkomen. Verre reisbestemmingen op maat zijn de specialiteit van zijn reisbureau Travel Butler, dat samenwerkt met The Sixth Sense uit Brugge.
...

De reissector stevent af op een regelrechte economische catastrofe. Met de noodkreet 'Save or Sink' probeerden wanhopige uitbaters van reisbureaus en touroperators de voorbije weken een dialoog met virologen en politici op gang te brengen in de hoop toch nog enig toekomstperspectief te krijgen. Ook Didier Schmidt (62) zag de voorbije maanden geen euro meer binnenkomen. Verre reisbestemmingen op maat zijn de specialiteit van zijn reisbureau Travel Butler, dat samenwerkt met The Sixth Sense uit Brugge. "In april begonnen mijn klanten alles te annuleren. Ook nu nog komen er geen reisaanvragen binnen. De coronacrisis veroorzaakte een wereldwijde schokgolf, die niemand zag aankomen. We staan voor een muur. Verre reizen kunnen niet doorgaan en er is nergens een plan B. We willen reizen, maar we kunnen niet."Het compleet gebrek aan enig toekomstperspectief voor de reissector wijt Didier aan de aanpak van de virologen. "De kleurcodes binnen Europa worden om de haverklap aangepast waardoor mensen schrik krijgen om niet meer thuis te geraken. Intercontinentaal reizen is al helemaal hopeloos. Het gevolg zijn chaotische toestanden aan onze eigen kust en overvolle autowegen richting Zuid-Frankrijk. Terwijl reizen met het vliegtuig mij een veel veiliger gevoel geeft, dat verloopt tenminste goed georganiseerd en rustiger. Er is een draaiboek nodig om een opening voor de sector te creëren, oplossingen moeten globaal uitgewerkt worden. Maar eerlijk, ik zie zelfs voor volgende zomer nog geen enkel perspectief voor verre reizen."Dominiek Druart (44) bezocht wereldwijd meer dan 120 landen en deelt die talrijke reiservaringen in zijn reis- en cultuurhuis Buddhas en op zijn website myworldtrips.com. "Ook ik merk bij collega-reizigers dat verre reizen nog niet op hun agenda staan", zegt hij. "De bezoekersaantallen op mijn website zijn laag en er is weinig vraag naar reisinfo. Alles staat op een laag pitje. De mensen hebben angst en zolang er geen vaccin is, zal dat niet veranderen."Als wereldreizigers bevonden Didier en Dominiek zich de voorbije decennia in een bevoorrechte positie, van waaruit ze de wereld op een verontrustende manier zagen veranderen. "Vliegen was nooit eerder zo goedkoop. Lowcostmaatschappijen schoten als paddenstoelen uit de grond. Onder druk van allerlei digitale boekingsplatforms zoals Booking.com of Airbnb werden de marges voor touroperators moordend laag, met Thomas Cook als bekendste slachtoffer", somt Didier op. "Het massatoerisme explodeerde met gigantische all-inhotels, megagrote cruiseschepen, HST-treinen die je overal naartoe brengen... Toeristische steden als Barcelona, Venetië, Dubrovnik of ons eigen Brugge worden letterlijk overspoeld door horden toeristen. Mensen gaan nu meerdere keren per jaar op reis en ook ettelijke miljoenen Russen en Chinezen slaan aan het reizen." Dat het reizen er in de toekomst compleet anders uit zal zien, staat voor beide heren als een paal boven water. "De coronacrisis heeft ons doen beseffen dat het binnenland ook iets te bieden heeft", weet Dominiek. "Staycation is opeens hip geworden, maar tegelijk vind ik dat fenomeen ook overbejubeld. Want we zullen niet drie jaar naeen blijven terugkeren naar dat onontdekte plekje in eigen land."Reizen zal duurder worden en zal niet langer voor iedereen betaalbaar zijn. Nu kon je soms onverantwoord goedkoop vliegen voor amper 20 euro", zegt Didier. Hij ziet de millennials onze toekomstige manier van reizen bepalen. "Touroperators hebben amper vat op die generatie twintigers en dertigers. Ze boeken hun reis zelf, kiezen voor actieve vakanties en natuurreizen of logeren liever in een charmant boetiekhotel. Dat staat in schril contrast tot de begeleide reizen en all-invakanties die grote touroperators aanbieden. Aan de andere kant zullen een deel van de avontuurlijke reizigers, die eigenhandig hun reis uitstippelen, opnieuw de stap zetten naar een reisagent en kiezen voor de zekerheid van een reisverzekering en het opvangnet van een repatriëring. Door de coronaheisa zullen ook vakantiewoningen, auto- en campervakanties aan populariteit winnen. Wie toeristische attracties wil bezoeken, zal moeten reserveren. Alles zal steeds meer in shiften verlopen.""Reizen is ook een kwestie van accenten leggen. Als ik op reis ga, zijn niet de vijf sterren voor mij het belangrijkste, maar wel de ontmoetingen met de mensen ter plaatse. Dát maakt de kracht uit van reizen", voegt Dominiek daar nog aan toe.Rest nog de vraag welk perspectief er in deze tijden van wereldwijde pandemie aan de reissector geboden kan worden? "We ijveren voor een meer gecoördineerde Europese aanpak. Ook pleiten we ervoor om reizen naar licht getroffen landen opnieuw mogelijk te maken. Geef ons de kans om verantwoord te reizen naar die landen, waar we welkom zijn en mógen terugkeren. Als ik kan, ben ik morgen meteen weg, weliswaar op een verantwoorde manier. Want er is nood aan positieve getuigenissen om de heersende reisangst de kop in te drukken. Ik wil gerust de ambassadeur van de wereld zijn", besluit Dominiek.