Weken werk om 750 ton oesters van reusachtige sluisdeur te halen

De klus zal enkele weken in beslag nemen. © Departement MOW
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

In de haven van Zeebrugge hebben gespecialiseerde werklui nog tot aan het bouwverlof de handen vol om 750 ton oesters – helaas van een niet eetbare soort – van een reusachtige sluisdeur te verwijderen. De meest zuivere schelpen worden gestort in een broedgebied van sternen in de voorhaven.

De meest landwaartse roldeur van de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge werd op maandag 25 mei opgetild en weggevaren voor een grondige renovatie. De 2.100 ton zware sluisdeur werd afgezet op de Bastenakenterminal van International Car Operators aan het Zuidelijk Kanaaldok waar ze tot september 2021 een grondige renovatie ondergaat. Het gevaarte is 60 meter breed, 24 hoog en 10 meter dik.

Grote schoonmaak

Het eerste werk is het grondig schoonmaken van de sluisdeur. Volgens de opdrachtgever Departement Mobiliteit en Openbare Werken zijn er naar schatting 750 ton oesters aangegroeid, zowel langs buiten als binnenin. Het gaat (helaas) om een niet eetbare soort. “Alle oesters die aan de buitenzijden van de deur en binnenin onder de ballasttanks hangen, worden vanop hoogtewerkers door middel van hogedruk (350 bar en 800 bar) verwijderd”, zegt directeur-ingenieur Jan Goemaere, belast met de leiding van de afdeling Maritieme Toegang.

De reinigingswerken zijn op 2 juni gestart en zouden tegen het bouwverlof klaar moeten zijn. Dagelijks wordt eraan gewerkt door tien tot vijftien mensen van de Roefs Group uit Antwerpen, gespecialiseerd in maritieme en industriële reiniging.

Sterneneiland

De oesters aan de buitenkant van de deur worden tijdelijk gestockeerd op de werf. “Ze zullen later gereinigd en gebroken worden. Deze schelpen worden hergebruikt op het sterneneiland in de oostelijke voorhaven. Het broedgebied van de sternen bestaat van nature uit schaars begroeid zand met schelpen, maar in de luwte van de havendammen raakt ook dat zand na verloop van tijd begroeid. Door de gebroken schelpen als nieuwe bovenlaag aan te brengen, verhinderen we dat de vegetatie zich snel terug ontwikkelt. Zo creëren we een geschikt broedgebied voor zeldzame sternen en andere strandbroeders”, legt Goemaere uit.

De oesters die zich binnenin de deur en boven de ballasttanks bevinden, worden niet naar het sterneneiland afgevoerd omdat ze te veel met zand en slib vermengd zijn. “In deze zone wordt er gewerkt met twee kleine, rijdende kraantjes binnenin de sluisdeur. Alles wordt in een laadbak geschept en vervolgens via de grote telescoopkraan uit de deur gehaald en in containers gestockeerd. Dit materiaal wordt afgevoerd naar Envisan, de milieudivisie van het bagger- en bouwbedrijf Jan De Nul Group in het havengebied van Gent.”

De sluisdeur van 2.100 ton hangt vol oesters.
De sluisdeur van 2.100 ton hangt vol oesters.© Departement MOW

In het binnenste van de sluisdeur bevinden zich ook duizenden oesters.
In het binnenste van de sluisdeur bevinden zich ook duizenden oesters.© Departement MOW

In de sluisdeur wordt gewerkt met twee kleine rijdende kraantjes.
In de sluisdeur wordt gewerkt met twee kleine rijdende kraantjes.© Departement MOW

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier