Wegdek van nieuwe Leiebrug tussen Ooigem en Desselgem met dagje vertraging op zijn plek gelegd

© (Foto PNW)
Redactie KW

Afgelopen weekend werd het brugdek van de nieuwe Leiebrug tussen Desselgem en Ooigem op zijn plaats gelegd. Hoewel de ongunstige weersomstandigheden voor uitstel zorgden, kon de operatie op heel wat bekijks rekenen.

Aan de installatie ging heel wat voorbereidingswerk vooraf, want de nieuwe stalen boogbrug van 99 meter lang en ongeveer 19 meter breed wordt in drie delen ter plaatse gevaren. Begin vorige week werd het brugdek op een ponton geladen en richting de locatie gevaren. “Op het vaartraject passeerde de brug de nieuwe sluis van Sint-Baafs-Vijve. Daar was een waar huzarenstukje nodig, aangezien het brugdek breder is dan de sluiskolk”, vertelt Karen Buyse van De Vlaamse Waterweg. “Om de sluisvaart mogelijk te maken, werd de brug op het ponton opgevijzeld, zodat ze boven de wand uitkwam.”

Aanvankelijk was het de bedoeling dat het brugdek zaterdagochtend al zou aankomen, maar de weersomstandigheden stuurden de planning in de war. “Er was te veel wind, waardoor de operatie een dagje uitgesteld werd”, vervolgt de woordvoerster, die zondagavond op de werf present tekende, net als tientallen Desselgemnaars en Ooigemnaars die de werken gadesloegen. Het duurde uiteindelijke tot 23.00 uur zondagavond vooraleer het brugdek op zijn plek lag.

Andere onderdelen

Deze operatie vormt een belangrijke mijlpaal voor de werken, die vorig jaar in juli aanvingen. “Met het brugdek komt de nieuwe ontsluiting van Desselgem stilaan dichterbij. Dat is niet alleen voor het doorgaand verkeer, maar zeker ook voor alle inwoners dichtbij de site een positief vooruitzicht”, zegt Waregems schepen van Openbare Werken Philip Himpe (CD&V). Eind oktober en midden november volgen de andere onderdelen van de brug: de booggeboortes en de eigenlijke bogen van de brug.

De plaatsing van de nieuwe, hogere Leiebrug tussen Ooigem en Desselgem maakt deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. Daarbij wil de Vlaamse Waterweg van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. De kosten worden geraamd op zo’n 5,8 miljoen euro. Tegen het voorjaar van 2022 moet de nieuwe brug openen voor het verkeer. (PNW)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.