Weerde Diedjies zondagavond getinte bezoekers? “Nooit was of is hier sprake van discriminatie”

Yung Felix lokte heel wat mensen naar Diedjies zondagavond. © gf
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Met een vrije maandag voor de boeg en een populaire dj uit Nederland achter de draaitafels, lokte Diedjies vorige zondagavond opnieuw heel wat volk naar Kuurne. Helaas bleek de toegang voor mensen van buitenlandse origine onmogelijk. Online kreeg de club heel wat kritiek te verduren, maar zaakvoerder Gregory Van Wonterghem betwist dat er opdracht werd gegeven om getinte bezoekers te weren. “Ik heb wakker gelegen van deze aantijgingen”, klinkt het.

Heel wat volk zakte zondagavond af naar Kuurne. De mensen van Diedjies hadden met de Nederlandse dj Yung Felix, een klepper van formaat op de affiche gezet. Yung Felix is ook in ons land razend populair en fans deden er zelfs uren over om tot in Kuurne te raken. Veel van die bezoekers kochten ook op voorhand reeds hun ticket om hun wachttijden aan de deur te beperken.

Maar de security, die dacht er die avond anders over en liet geen bezoekers van vreemde origine naar binnen. Meteen regende het reacties op sociale media en die waren alles behalve mals. Enkelen citeerden zelfs de medewerkers van de veiligheid op het event. ‘Geen vreemdelingen vandaag’, was het verdict. Groepen met zowel autochtonen als allochtonen werden gesplitst, wie niet de juiste huidskleur had kwam er niet in. De medewerkers die instonden voor de veiligheid verdedigden zich door aan iedereen mee te delen dat deze selectie er kwam op vraag van de artiest, maar die schonk via zijn sociale media meteen klare wijn. “Dat ik zelf zou hebben gevraagd mensen van vreemde origine te weren, is absoluut niet waar”, aldus Yung Felix op Instagram. “Dit is absoluut niet waar ik achter sta en ik ga dan ook nooit meer draaien in die club.”

Negatieve recensies en klachtenregen

Ondertussen werd ook de Facebookpagina van Diedjies bedolven onder de negatieve berichten en ratings en deelden verschillende mensen hun ervaring. De beheerders van de pagina konden niet anders dan de online beoordelingen uit te schakelen. Enkele negatieve reacties werden zelfs verwijderd.

De Nederlandse dj gaf via Instagram aan absoluut niet akkoord te gaan met het weren van mensen met een getinte huidskleur.
De Nederlandse dj gaf via Instagram aan absoluut niet akkoord te gaan met het weren van mensen met een getinte huidskleur.© gf

Gregory Van Wonterghem, zaakvoerder van Groep Van Wonterghem waartoe Diedjies behoort, zag de situatie online uit de hand lopen maar schept een volledig ander beeld van het gebeuren. “Die bewuste avond was een succes”, zegt hij. “Niet alleen verkochten we meer dan 600 tickets in voorverkoop, de zaak zat al voor middernacht compleet vol. De veiligheid van iedereen is hier nog steeds onze grootste bekommernis, dus lieten we enkel nieuwe mensen binnen wanneer anderen vertrokken. Vanzelfsprekend genoten dan ook mensen met een ticket in voorverkoop of mensen met een ledenpas voorrang. Schijnbaar was dit niet naar de smaak van enkele mensen die stonden aan te schuiven en die dan ook maar besloten om de boel digitaal op stelten te zetten.”

Van de insinuatie dat hier sprake was van racisme, gaan de nekharen bij Gregory rechtstaan. “Het idee alleen al”, reageert hij meteen. “Diedjies bestaat ondertussen al 52 jaar en nog nooit was hier sprake van discriminatie of racisme. Wie ons volgt op sociale media zal zich al snel een beeld vormen van de culturele smeltkroes die hier bijna de norm is. Ook tijdens die bewuste avond was er opnieuw een mix van origines. We houden gedetailleerde registers bij van bezoekers en die spreken de digitale hetze tegen. Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat ik wakker heb gelegen van de situatie en samen met ons team hebben we een en ander uitgezocht.”

Iedereen gecontacteerd

Die zoektocht bracht enkele verrassende details naar boven. “Van alle mensen die een ticket in voorverkoop hebben gekocht, zijn er 20 niet aan de voordeur gepasseerd”, aldus de zaakvoerder nog. “Dat kan allerlei redenen hebben, meestal wil dat zeggen dat de mensen niet zijn langs gekomen. We hebben hen allemaal opgebeld en voorgesteld hen het ticket terug te betalen. Geen van die mensen had online zitten klagen. Nadien hebben we die mensen die wel van leer trokken, ook gecontacteerd. We wilden samen met hen bekijken waar het fout is gelopen en kijken hoe we tot een compromis konden komen. Geen van die mensen had überhaupt interesse te praten en geen enkel kon ook daadwerkelijk aantonen dat ze een ticket in voorverkoop hadden gekocht. Meer nog, we zagen zelfs iemand die hier in het verleden vanwege een vechtpartij werd buitengezet en een verbod kreeg hier nog te komen. Hij zag natuurlijk zijn kans schoon om ook mee te doen en olie op het vuur te gooien. Niemand hoeft me natuurlijk op mijn woord te geloven. Kom gerust zelf een kijkje nemen hoe het er hier aan toe gaat.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier