"In deze internationale week spreken we stadsbesturen, overheden en scholen aan om hun steentje bij te dragen bij het belang van geletterdheid", aldus stafmedewerker Helga Kints. "Voor laaggeletterde ouders is het moeilijk om brieven van school te begrijpen maar ook werken met Smartschool, Questi, Gimme of ClassDojo kan erg lastig zijn. Dit geldt niet enkel voor anderstaligen maar ook voor laaggeletterde Nederlandstalige ouders. Door te werken aan de taal verhoog je de kansen van ouders én die van hun kinderen."
...

"In deze internationale week spreken we stadsbesturen, overheden en scholen aan om hun steentje bij te dragen bij het belang van geletterdheid", aldus stafmedewerker Helga Kints. "Voor laaggeletterde ouders is het moeilijk om brieven van school te begrijpen maar ook werken met Smartschool, Questi, Gimme of ClassDojo kan erg lastig zijn. Dit geldt niet enkel voor anderstaligen maar ook voor laaggeletterde Nederlandstalige ouders. Door te werken aan de taal verhoog je de kansen van ouders én die van hun kinderen."Samen met stad Kortrijk organiseert Open School een nieuwe cursus om ouders ook sterker te maken in de ingewikkelde digitale wereld. Burgemeester Vincent Van Quickenborne was deze week aanwezig op een proefles in de Kortrijkse bibliotheek.Wij mochten ook een kijkje nemen tijdens een les lezen en schrijven voor Nederlandstalige volwassenen. We ontmoetten er Isabelle Gaillez (54), Dorine Santy (56), nog twee vrouwen van 61 en 73 jaar en drie mannen van 59, 57 en 37 jaar, die allen anoniem willen blijven. Er berust nog altijd een taboe op laaggeletterdheid. "We worden soms met de vinger gewezen. Nochtans zetten we de stap naar een cursus, wat voor ons toch een hele stap vooruit is", luidt het. Sommigen onder hen zijn al enkele jaren bezig met lessen en lezen ondertussen al in boeken.Wat veel terugkomt in de getuigenissen van de cursisten is dat ze niet overweg kunnen met papieren. Dorine kan hiervoor gelukkig bij haar zoon terecht. "Hij is ondertussen 31 jaar en geeft mij ook computerlessen", vertelt ze. "Maar zo'n drie jaar geleden begon ik problemen te krijgen met mij geheugen. Dat maakt het allerminst evident." Isabelle koos dan weer voor iemand die haar helpt. "Vroeger deed mijn man het papierwerk, maar plots kwam ik alleen te staan", zucht ze. Haar zoon komt op vrijdag soms thuis met in te vullen papieren, maar dan kan ze in het weekend niet bij diensten terecht, want die zijn gesloten. "Dat maakt dat de papieren soms niet op tijd binnen zijn". Een vrouw van 73 geeft toe dat ze soms aan haar kleinkinderen moet vragen om haar te helpen. "Ik ben niet lang naar school geweest", zegt ze. "Het was toen nog de mode dat we na onze plechtige communie op internaat moesten om Frans te leren, en ik kon amper mijn Nederlands lezen. Toen ik terugkwam moest ik naar de naaischool, en daar leerde je ook niet lezen."Verschillende cursisten getuigen ook dat op het werk aangeraden werd om te leren lezen en schrijven. "Veel moet nu ingevuld worden of ingegeven op computer, en daar hebben we problemen mee." Sommigen volgen de cursus zonder dat ze er op het werk weet van hebben, en vragen daarom zelfs geen educatief verlof aan. Naast de problemen op het werk en met de scholen van de kinderen, duiken ook nog andere problemen op: administratie die je moet in orde maken, brieven die niet duidelijk opgesteld worden, dienstencheques die via de computer moeten aangevraagd worden en examens die niet in klare taal opgemaakt worden. "Mocht het examen van het rijbewijs meer in klare taal opgesteld zijn, dan zouden onze cursisten ook sneller slagen", aldus Helga Kints. (EDB)