Het water is afkomstig van een bronbemaling in De Moeren. Een aannemer voert er momenteel grondwerken uit naar aanleiding van de bouw aan een sluis. "Wij transporteren alleen het water", zegt Eveline Bollengier, de vrouw van zaakvoerder Dietrich Leuridan van Leuridan Agro Logistics. "Dit brak grondwater heeft een te hoog zoutgehalte. Het ...

Het water is afkomstig van een bronbemaling in De Moeren. Een aannemer voert er momenteel grondwerken uit naar aanleiding van de bouw aan een sluis. "Wij transporteren alleen het water", zegt Eveline Bollengier, de vrouw van zaakvoerder Dietrich Leuridan van Leuridan Agro Logistics. "Dit brak grondwater heeft een te hoog zoutgehalte. Het kan dus niet in de waterlopen van De Moeren geloosd worden, anders treedt er terug verzilting op zoals in de drogere perioden. Door het hoog zoutgehalte kan het ook niet gebruikt worden om de akkers te bevloeien en al zeker niet als drinkwater voor vee. Op vraag van De Vlaamse Waterweg transporteren we daarom het water naar Nieuwpoort en wordt het ter hoogte van de kop van het Kattesas in zee geloosd."Maar veel mensen weten duidelijk niet hoe de vork precies aan de steel zit. "Vrijwel dagelijks krijgen we aan de kaai in Nieuwpoort de politie op bezoek en onze chauffeur krijgt vaak negatieve reacties", zegt Eveline. "Mensen nemen ook foto's en posten die op Facebook, jammer genoeg met negatieve commentaren erbij vermeld. Die personen stuur ik dan telkens een privébericht met de nodige uitleg en de transportvergunning."Het water dat in zee wordt geloosd, is bruin van kleur. "Logisch, gezien het uit de grond komt", verduidelijkt Eveline Bollengier. "Vandaar waarschijnlijk dat sommige mensen denken dat we mest in zee lozen."De werken zullen ongeveer een maand duren, dus het einde van de watertransporten is nog niet meteen in zicht. "Nu vult de wachtcontainer zich twee keer per dag en rijden we bijgevolg twee keer op en af naar Nieuwpoort", besluit Eveline Bollengier. "Maar dit zal na verloop van tijd maar een keer per dag meer zijn." (KVCL)