Waar haalden Nicolas en jij de mosterd voor dit unieke concept?

"Twee jaar geleden, tijdens een bezoek aan New York, ging de bal aan het rollen. We hielden halt bij de Tipsy Scoop, een kleine maar populaire ijsjesbar met verschillende alcoholische smaken. Onze bevindingen waren positief, maar er was zeker nog ruimte voor verbetering. Na wat research bleek dat er in Europa nog geen gelijkaardige producten op de markt waren. Alchol infused ice cream is een product dat tot de verbeelding spreekt. We geloven er keihard in."
...

"Twee jaar geleden, tijdens een bezoek aan New York, ging de bal aan het rollen. We hielden halt bij de Tipsy Scoop, een kleine maar populaire ijsjesbar met verschillende alcoholische smaken. Onze bevindingen waren positief, maar er was zeker nog ruimte voor verbetering. Na wat research bleek dat er in Europa nog geen gelijkaardige producten op de markt waren. Alchol infused ice cream is een product dat tot de verbeelding spreekt. We geloven er keihard in.""Kort na onze reis in New York gingen we zelf op zoek naar het perfecte recept. We experimenteerden er op los om de juiste ingrediënten en dosering te vinden. Het huis van Nicolas zijn nonkel was daar de uitgelezen plaats voor, omdat hij een grote keuken had. Toen moesten we het met beperkte middelen stellen, maar het was wel meteen duidelijk dat er vraag was in België en zelfs daarbuiten. Dat merkten we doordat steeds meer supermarkten ons product in hun rekken wilden. De verkoop is allemaal heel lokaal begonnen, meer bepaald bij Carrefour Market op 200 meter van mijn huis. Dat was de eerste supermarkt waar je onze ijsjes kon kopen. Twee jaar later is ons merk in de rekken van zo'n 250-tal grootwarenhuizen en supermarkten te vinden over heel België.""Het technische aspect alleen was niet genoeg om mijn honger te stillen. Van jongs af was ik al gefascineerd door het ondernemerschap. Na mijn bachelor in de elektromechanica volgde ik een schakeljaar internationaal bedrijfsmanagement. Toen begon ik samen met een aantal andere ondernemers een start-up, maar dat werd geen groot succes. Niet veel later kruisten mijn wegen opnieuw die van Nicolas. We waren goed bevriend op de middelbare school, maar daarna verloren we contact. Hij bleek op dat moment de geknipte partner om mee samen te werken. Ik wist toen nog weinig af van ondernemen en zaken doen. Nicolas daarentegen komt uit een familie van echte ondernemers. Toeval speelde dus zeker een rol, maar ondernemen was iets wat mij altijd al aansprak.""Zeg nooit nooit, maar daar ziet het voorlopig niet naar uit. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen van onze ijsjes te laten proeven en het bereik van een fysieke winkel is toch eerder beperkt. Vorige zomer openden we een pop-up-ijssalon in Knokke, maar dat was slechts eenmalig. We proberen ons merk wel te promoten in Waregem. Zo hadden we vorig jaar een stand op de weide van het festival Hype-O-dream. Dat werd zo'n groot succes dat we er nu opnieuw zullen staan.""Dat was voor ons een bevestiging om op hetzelfde elan door te gaan. Die erkenning bracht ons ook in contact met verschillende partners die ons vooruit hielpen. Het ondernemen combineren met mijn studies was niet eenvoudig. Toen ik nog op school zat, was het eigenlijk al een fulltime job en nu we afgestudeerd zijn, is het een dubbele fulltime job geworden." (lacht)"De oorspronkelijke naam Boogo zorgde voor verwarring. Dat was een samentrekking van de Engelse woorden booze en gelato. Veel Franstaligen en Britten konden onze merknaam moeilijk uitspreken. Dat was natuurlijk geen goede reclame. Daarnaast vonden we het noodzakelijk om ons merk een internationaal karakter te geven. Nicolas en ik zijn ambitieus en willen zo snel mogelijk naar het buitenland. Daarvoor moest ons merk eerst aantrekkelijker worden voor buitenlandse partners en investeerders. Na lang brainstormen viel de keuze op LiQ, een combinatie van licking en liquor. Niet alleen onze merknaam is veranderd, we hebben we ook de potjes onder handen genomen.""LiQ gebruikt sinds kort als één van de eerste ijsmerken ter wereld volledig biologisch afbreekbare potjes. We vinden het belangrijk dat de plasticberg niet groter wordt door ons toedoen. In de kleine potjes zitten zelfs lepels van maïsvezel die ook volledig afbreekbaar zijn. We geloven dat duurzaam ondernemen de toekomst is en dragen graag ons steentje bij voor een beter wereld. Dat past trouwens ook goed in de filosofie van ons bedrijf: verantwoord genieten.""Absoluut! Als ondernemer heb ik vaak onregelmatige uren, dus dan heb je wel een partner nodig die volledig meestapt in het verhaal. Afhankelijk van hoe druk het is, spendeer ik gemiddeld 60 à 80 uur op het bedrijf. Mede door de lancering van onze nieuwe branding ligt er nu veel werk op de plank. Ons team is de laatste jaren wel sterk gegroeid, dus we kunnen dat perfect opvangen.""Samenwerken is niet altijd gemakkelijk. Er staat veel op het spel en dat leidt soms tot stress en frustraties. In het begin zaten Nicolas en ik niet onmiddellijk op dezelfde lijn, maar naarmate je langer samenwerkt, leer je elkaar beter begrijpen. We hebben verschillende karakters, waardoor het soms botst. Gelukkig kunnen we allebei goed met kritiek omgaan. Dat zorgt ervoor dat alles meteen op tafel ligt en er geen onduidelijkheden zijn.""Zeker weten. Een ondernemer die niet met kritiek overweg kan, loopt snel vast. Je moet niet denken dat je alles al weet. In plaats daarvan moet je je laten omringen door mensen met expertise en luisteren naar wat zij te zeggen hebben. Verder heeft een goede ondernemer ook een flinke dosis mensenkennis nodig. Je moet jouw team blindelings kunnen vertrouwen. Nicolas en ik staan aan het hoofd van de start-up, maar onze medewerkers zijn altijd welkom met hun suggesties of ideeën.""Niet alleen mijn spaargeld, maar ook een substantieel stuk extra. Ik ben mij bewust van de risico's maar ik geloof heel hard in ons product. Risico's zijn eigen aan het ondernemen. Je moet er eerst geld insteken in de hoop er in de toekomst rendement uit te halen. Ik ben niet blind voor de risico's, maar ik lig er ook niet wakker van.""Nicolas is nu in Londen om de eerste gesprekken te voeren met de retailers. Onze doelstelling is om begin 2020 onze producten te lanceren in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Op lange termijn willen we Europa volledig veroveren. Dat is heel ambitieus, maar tot nu toe krijgen we alleen maar positieve reacties in het buitenland. Dat dit een succesverhaal is, bewijzen ook de cijfers. De omzet in 2018 was twaalf keer groter dan die van het jaar daarvoor. Als beginnende start-up is het weliswaar makkelijker om te groeien, dat moet ik wel toegeven. Maar als die evolutie zich doorzet, dan ziet de toekomst er bijzonder rooskleurig uit. " (Maxim Deroo)