De organisator van Ypres Rally Regularity is vzw Superstage, die ook instaat voor de gewone Ieperse rally in juni. "Ypres Rally Regularity is echter geen rally, maar een regelmatigheidscriterium", legt Bjorn Vanoverschelde uit. 'De deelnemers krijgen net voor de start een geheim roadbook met het parcours dat ze moeten afleggen aan een gemiddelde snelheid. Iedere kilometer wordt er getest of ze precies op dat gemiddelde zitten. Zitten ze er een seconde naast, dan krijgen ze strafseconden. Het team met de minste strafseconden wint. Met het concept van een geheim parcours en regelmatigheidsproeven op openbare weg, keren we terug naar de oorsprong van de rallysport."
...

De organisator van Ypres Rally Regularity is vzw Superstage, die ook instaat voor de gewone Ieperse rally in juni. "Ypres Rally Regularity is echter geen rally, maar een regelmatigheidscriterium", legt Bjorn Vanoverschelde uit. 'De deelnemers krijgen net voor de start een geheim roadbook met het parcours dat ze moeten afleggen aan een gemiddelde snelheid. Iedere kilometer wordt er getest of ze precies op dat gemiddelde zitten. Zitten ze er een seconde naast, dan krijgen ze strafseconden. Het team met de minste strafseconden wint. Met het concept van een geheim parcours en regelmatigheidsproeven op openbare weg, keren we terug naar de oorsprong van de rallysport."De regelmatigheidswedstrijd vindt dus plaats op de openbare weg. "De deelnemers moeten zich dus strikt aan de wegcode houden", zegt Bjorn. "Het gemiddelde dat ze moeten halen is afhankelijk van waar ze zich op het parcours bevinden, maar is uiteraard nergens hoger dat de maximum toegelaten snelheid." Het is de eerste keer dat vzw Superstage een regelmatigheidscriterium organiseert. "Het is de bedoeling om terug te gaan naar de begindagen van de rallysport. De deelnemers zullen rijden op de parcoursen van de jaren '60 en '70. Op zaterdag passeren ze zelfs even in Wallonië, waar ze op het parcours van 1997 zullen rijden. Toen was Ieper kandidaat om een manche van het wereldkampioenschap rally te organiseren."Aan de regelmatigheidswedstrijd doen een 80-tal teams mee. "De strijd om de overwinning zal bijzonder intens zijn", zegt Bjorn. "Maar liefst 20 kandidaat-winnaars staan aan de start. Opmerkelijk is ook de deelname van enkele rallymen die het zullen opnemen tegen de specialisten. Jochen Claerhout zal met zijn Lancia Stratos de eer hebben om op vrijdagavond de weg te openen. Johan Gitsels, winnaar van de Ypres Rally in 2014, 2015 en 2016 aan de zijde van Freddy Loix, is zich de afgelopen jaren gaan verdiepen in de regelmatigheidsrally's samen met zijn navigator Walter Op 't Roodt en neemt het op in een Porsche 911.""Onder de specialisten is één naam naar voor schuiven moeilijk. Belangrijkste kandidaten zijn ongetwijfeld Adriaens-Moors, Appleton-Appleton, Baugnée-Piret, Berteloot-Cancel, Deflandre-Noelanders...", vervolgt Bjorn. "Naast de teams die hun ambities niet onder stoelen of banken steken, kent het veld ook een grote variatie aan deelnemende wagens. De Porsches, Ford Escorts en Opels zullen afgewisseld worden met onder andere Alfa Romeo GT Junior, MG B, Ford Anglia, Saab 99, NSU 1000, Opel Monza, Peugeot 104ZS, Lancia Fulvia, Citroën Dyane, Volvo 123GT, BMW 2002, Lancia Delta, Audi Quatro... Zoals beloofd, een groots historisch autosportfeest in een sfeervolle en rallygekke omgeving."Op zondag is er in het kader van Ypres Rally Regularity ook een recreatieve rondrit voor oldtimers: de Targa Florio Grand Prix balade. Daar nemen nog eens een 70-tal wagens aan deel. Het publiek kan ook genieten van de bolides. Zoals bij de start van de regelmatigheidswedstrijd op vrijdag 30 november om 18.30 uur op het Sint-Maartensplein. Op zaterdag 1 december komen de deelnemers aan om 16 uur in het centrum van Ieper. De start van Targa Florio Grand Prix vindt plaats op zondag 2 december om 10 uur. De deelnemers aan de regelmatigheidscriterium arriveren omstreeks 13.15 uur. Ook langs het parcours kun je de oldtimers aan het werk zijn.Info via www.ypresrallyregularity.com