De ingebruikname van de oase kadert in de Rode Neuzenactie. "Onze school beseft zeer duidelijk dat die problematiek een kernpunt moet zijn van het motto 'Voel je wel in je vel'", vertelt Coeny Veryser. "Onze leerlingen staan centraal, ook op het vlak van geestelijk welbevinden. Daarom springen we dit jaar volop op de kar van de Rode Neuzencampagne en maken we van die psychische zorg een speerpunt." Acht leerkrachten en leerlingenbegeleiders zullen voortaan vrijwillig a...

De ingebruikname van de oase kadert in de Rode Neuzenactie. "Onze school beseft zeer duidelijk dat die problematiek een kernpunt moet zijn van het motto 'Voel je wel in je vel'", vertelt Coeny Veryser. "Onze leerlingen staan centraal, ook op het vlak van geestelijk welbevinden. Daarom springen we dit jaar volop op de kar van de Rode Neuzencampagne en maken we van die psychische zorg een speerpunt." Acht leerkrachten en leerlingenbegeleiders zullen voortaan vrijwillig aanwezig zijn in de oase en daar fungeren als luisterend oor en aanspreekpunt. "Zij zijn geen professionele hulpverleners, maar kunnen wel belangrijke brugfiguren zijn tussen de leerling enerzijds en het CLB, TEJO of andere instanties anderzijds." Het lokaal is al wat aangekleed, maar wordt nog verder afgewerkt met tablets en wanden om wat meer privacy te creëren. Er komt ook nog een chatmogelijkheid voor de leerlingen om zo met de groep leerkrachten die meewerken in gesprek te gaan.De psychische leerlingbegeleiding is niet volledig nieuw op school, maar krijgt nu met de oase een definitieve bestemming. "Ik stond mee aan de wieg van wat op vandaag nog steeds het leerlingensecretariaat wordt genoemd", aldus Coeny Veryser. "Toen was het nog mogelijk tussen de middag permanentie te houden zodat leerlingen er hun verhaal konden doen. Door de besparingen in het onderwijs is het al een tijdje niet meer mogelijk om het leerlingensecretariaat tussen de middag te bemannen. De leerlingenbegeleiders dienen op andere plaatsen te zijn om toezicht te houden. Toen anderhalf jaar terug Nicola Deplaecie overleed, mocht ik van heel dichtbij met klas op weg gaan tijdens het verwerkingsproces. Maar op dat moment waren er ook nog heel wat andere leerlingen die het moeilijk hadden en nood hadden aan een gesprek of wat aandacht. Gelukkig waren er toen ook verschillende mensen die deze taak op zich namen. Sinds leefde bij mij de vaste overtuiging om met een aantal mensen iets op te starten om leerlingen nog meer kansen te bieden om hun verhaal te doen. Ik hoorde ook steeds meer van collega's dat ze na een lesuur door een leerling werden aangesproken, maar dan is het moeilijk om een gesprek aan te gaan." Deze week werden in het VTI ook Rode Neuzen verkocht om naast de actie rond algemeen welzijn voor jongeren ook de nieuwe belevingsruimte in de school kenbaar te maken. (Marc Desender)