Volgens het Federaal Planbureau bestaan onze huishoudens voor 35 procent uit één persoon. Daar komt nog eens 10 procent bij van mensen die alleenstaande ouders zijn. Lees: we hebben dus een hele grote groep singles in ons land.
...

Volgens het Federaal Planbureau bestaan onze huishoudens voor 35 procent uit één persoon. Daar komt nog eens 10 procent bij van mensen die alleenstaande ouders zijn. Lees: we hebben dus een hele grote groep singles in ons land. Voor zij die graag amoureus gezelschap willen, is de zoektocht niet altijd even makkelijk. Ons contact is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd naar de online wereld. Tegenwoordig zijn er tal van websites of apps zoals Tinder, maar dat is geen garantie. "Vaak is het heel commercieel of vind je niemand dichtbij", weet Koen Deschuytter. Koen is vader van een zoontje en sinds anderhalf jaar ook alleenstaand. Persoonlijk contact is nog steeds erg belangrijk dus om van straat te komen. Maar door de coronacrisis moet er afstand moet bewaard worden. Reken daarbij dat we voor de tweede keer dit jaar geconfronteerd worden met publieke plaatsen die gesloten zijn. Plaatsen als cafés, bioscopen of concertzalen waar je mogelijk de liefde van je leven tegen het lijf kan lopen, zijn dicht. "Maar zelfs los daarvan is het niet altijd even makkelijk om met iemand aan de praat te raken op een terrasje. Je weet natuurlijk niet of die persoon single is. Het staat niet op je voorhoofd dat je single bent. Ik had het er afgelopen zomer een paar keer over met enkele vrienden, die ook single zijn, en met hetzelfde probleem geconfronteerd worden", aldus Koen.Hij besloot er iets aan te doen, zocht én vond een subtiele manier om je kenbaar te maken als single: aangepaste polsbandjes. Daarop staat Singles From Belgium en een rood hartje. "Het is een subtiel accent en ook een leuke gespreksopener. Het is niet alleen voor mensen die single zijn, maar kan perfect ook voor mensen die zich eenzaam voelen. Zo geef je immers aan dat je open staat voor een gezellige babbel."Koen liet zo'n 5.000 bandjes maken en nam intussen ook contact op met enkele grote merken in de hoop hen als verkoopkanaal te gebruiken. Hij is er naar eigen zeggen van overtuigd dat het concept ook bij jongeren kan aanslaan.Koen maakt zich zorgen over de gemoedstoestand van veel singles. "Deze tweede lockdown, de kortere winterdagen... ik denk dat er heel veel mensen verdriet hebben en ik vrees dat we op termijn enkele serieuze gevolgen zullen zien daarvan." Zelf heeft hij het ook niet altijd gemakkelijk, erkent hij. "Als mijn zoon vertrekt naar zijn moeder, dan ben ik een week alleen, en dat is best heftig. Die avond zelf moet ik werken tot een gat in de nacht of moet ik er even op uit om mijn gedachten te verzetten. Alleen is dat laatste nu niet mogelijk. Daarom hoop ik dat die bandjes een zekere verandering kunnen brengen, ook voor anderen. Ik merk dat heel wat alleenstaanden in mijn omgeving het een heel goed idee vinden. Als je ziet hoeveel singles er zijn in ons land, dan denk ik wel dat dit kan aanslaan. De bandjes zijn verkrijgbaar via een Facebookpagina, waar je meteen ook andere mensen kan leren kennen."Een bandje kost 5 euro en is verkrijgbaar via www.facebook.com/singlesfrombelgium.