Toerisme Zonnebeke blikt terug op een bewogen jaar

Schepen Sabine Vanderhaeghen gaf tekst en uitleg onder de luifel van het museum. © Zenon Bekaert
Redactie KW

Het was geen gemakkelijk jaar, maar Zonnebeke timmert verder aan zijn toeristisch imago. “We zien onze toeristische sector voorzichtig herstellen”, stelt schepen van Toerisme Sabine Vanderhaeghen.

“De mensen gingen het afgelopen jaar op ontdekkingstocht in eigen land en kunnen Zonnebeke zeker smaken. Als gemeente zetten we stevig in op toerisme. Met regionale events, kindvriendelijke musea en een nieuwe look timmeren we gestaag verder aan ons toeristisch imago.”

‘Zonnebeke Zomert’

Onder het merk Zonnebeke Zomert kwam er een rijk gevuld aanbod, zowel voor de eigen inwoners als de toerist. “Met de vijf zoektochten bereikten we een divers publiek”, vertelt schepen Sabine Vanderhaeghen verder. “Er was de geclassificeerde zoektocht voor professionals, een fotowandel- en fotofietszoektocht voor het brede publiek en zelfs een sprookjeszoektocht voor de jongsten. Alles samen goed voor 1.415 ingediende formulieren.”

“Daarnaast ontdekten duizenden inwoners en toeristen de gemeente op een van de thematische eendagsevenementen, zoals culinair genieten in de natuur tijdens Smultoer bij de Boer, authentieke plekjes leren kennen op één van de gegidste wandelingen of de zomer feestelijk afsluiten op het grote dorpsfestival. Elk evenement kon rekenen op heel wat enthousiasme. Kers op de taart wordt de derde editie van het ondertussen bekende Winterpark, kerst op een unieke locatie in de Westhoek. Er waait ook een nieuwe frisse huisstijl. Het toeristische salon steekt in het nieuw en de bezoeker is welkom aan ons eenvoudig, modern onthaal in het kasteel. Belangrijk is de nieuwe, toeristische website die er in het voorjaar 2022 komt. Vanaf 1 november kan men ook terecht in het heropgefriste bezoekerscentrum op Tyne Cot Cemetery”, vertelt de schepen.

De musea ontvingen minder bezoekers. Door de afwezigheid van vooral de Britse bezoeker, noteren het Memorial Museum Passchendale 1917 en de kerktoren de helft minder bezoekers dan in 2019. Voor de Oude Kaasmakerij vallen de cijfers nog harder tegen. Ook de binnenlandse schoolgroepen en multiculturele verenigingen vinden vertraagd hun weg terug. Ondertussen zetten de musea sterk in op kindvriendelijkheid. Zo ontwikkelde De Oude Kaasmakerij een heus kaasavontuur waarbij er op zoek gegaan wordt naar de schat van Père Joseph. Het Memorial Museum Passchendaele 1917 biedt voortaan ook een audiogids aan voor kinderen vanaf 7 jaar. Met een leuke interactieve plooizoektocht gaan zij samen met Maurice de museumrat op tocht doorheen het museum. Op maat gemaakte verhalen zorgen ervoor dat zij op een toegankelijke manier bijleren over de Eerste Wereldoorlog.

Opmars

“Een positieve tendens stellen we vast in de logiessector. Met een stijging van maar liefst zeven uitbatingen ten opzichte van 2019, zijn de overnachtingsmogelijkheden in Zonnebeke bezig aan een opmars. Vooral de vakantiewoningen en tijdelijke kamperterreinen zitten in de lift. Ook springen we mee in het wijnverhaal. De afgelopen twee jaar werden er drie wijndomeinen aangelegd: Altinus, De Reutelvallei en Den Nachtegael. Als schepen voor Toerisme stemt het me tevreden dat er het afgelopen jaar niet werd stilgezeten. Samen met de ondernemers weten we onze goede naam binnen de regio verder uit te bouwen,” aldus schepen Sabine Vanderhaeghen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier