https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Kleine zeilbootjes veroveren de Kleine Bassin: “Zelfs het anker is zelfgemaakt”

Patrick Rogiers en Johan Couvreur delen de passie voor kleine zelfgebouwde zeilbootjes. (foto SB) © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Koen Kerkaert
Koen Kerkaert Medewerker KW

Op zaterdagnamiddag zie je aan de kop van de Kleine Bassin soms enkele creatievelingen bezig die hun zelfgebouwde zeilbootjes te water laten. “Voor ons primeert het bouw- en vaarplezier, maar ook de leuke sociale contacten maken het de ideale hobby”, klinkt het enthousiast.

“Dit is hier een perfecte locatie”, zegt Patrick Rogiers (59), die samen met Oostnieuwkerkenaar Johan Couvreur (60) dezelfde passie deelt. “Je zit vlakbij het wateroppervlak waardoor je de boten gemakkelijk in en uit het water kunt zetten of halen. Daarbij zorgt het geluid van de waterval op de achtergrond voor een aangename sfeer.” Patrick is afkomstig uit Oostende, woont in Roeselare en werkt al vele jaren bij Roularta. Modelbouw heeft hem altijd al geïnteresseerd. “Mijn ouders hadden een tweede verblijf in de Koningin der Badsteden. Aan de overkant van de Mercatorjachthaven was er een modelbouwzaak die ‘Kid-Modelbouw’ heette. Als kind stond ik urenlang vol bewondering naar die prachtige modelboten in het uitstalraam te kijken. Met mijn zakgeld was zoiets natuurlijk niet betaalbaar.”

Modelbouwtekening

“Zelf iets maken, is altijd een uitdaging”, zegt Patrick. “Op het internet vind je tal van gedetailleerde plannen van dergelijke schepen. Ik ontdekte er een Tsjechische modelbouwtekening uit 1993. Je moet zo’n technisch plan natuurlijk kunnen lezen en interpreteren. Johan en ik hebben allebei een technische opleiding genoten. Voor iemand zonder technische achtergrond is dit waarschijnlijk niet zo evident. Grosso modo nemen we alles over van dat plan. Je koopt wat triplex en gaat van start. Elk onderdeel van het plan teken je met carbonpapier over op het hout. Daarna wordt alles met de hand gefiguurzaagd, glad gewreven, geplamuurd en in vorm geschuurd. Met een likje verf kun je het ontwerp mooi afwerken.” Engelengeduld hebben, is volgens Patrick een belangrijke eigenschap. “Aan die eerste boot heb ik een zestal maanden gewerkt. Elke dag een beetje. Dat brengt mij na mijn dagtaak echt wel tot rust. Zelfs de attributen op de boot, zoals de reddingsboeien, het anker en dergelijke, zijn zelfgemaakt. Het is geen replica van een echte boot maar het benadert wel het origineel. Je geeft er een eigen touch aan.” Het type zeilboot waarmee Patrick vandaag op de Kleine Bassin vaart, is een Schoener, een tweemaster uit het begin van de vorige eeuw. “Ik had daarvan een foto gezien, heb die geschetst en zo precies mogelijk proberen na te bouwen. Thuis heb ik op dit moment een zestal verschillende modelboten. Qua materiaal en gereedschap is het eigenlijk geen dure hobby. Je kunt zoiets ook in zelfbouwpakketten kopen. Die zijn wel prijzig want meestal gaat het om dure exotische houtsoorten.” Johan beaamt dat de combinatie van het bouwen en het varen voor hem de ideale uitlaatklep is. “Ik word er helemaal zen van en vergeet alles om mij heen.”

Aan mijn eerste boot heb ik een zestal maanden gewerkt

Pure ontspanning

In de boot zit een ingenieus systeem om de zeilen en het roer met een ontvanger van op afstand te bedienen. “Tegenwoordig kost een degelijke afstandsbediening voor modelboten amper 40 à 50 euro.” Op verschillende plaatsen in Vlaanderen organiseren ze wedstrijden voor telegeleide modelboten. “Dat is niet onze ambitie. De ontspannende factor valt dan helemaal weg. Tijdens zo’n meetings moet je heel lang wachten om slechts kortstondig te mogen varen. Een wedstrijdzeilboot kost logischerwijze ook ettelijke honderden euro’s. Wij beperken ons tot de basis. Onze zelfgebouwde zeilboot is door een aantal lagen vernis aan buiten- en binnenkant bestand tegen water. Je moet ook voldoende lood onderaan de romp voorzien anders kapseist hij. Die Schoener weegt ongeveer 3,5 à 4 kilogram waarvan de helft lood. Op die manier kan hij stabiel varen. Dat is vooral belangrijk als er veel wind is. De zeilen zijn gemaakt van nylon die ze ook voor vliegers gebruiken. Voor we naar hier afzakken, checken we meestal de site ‘windfinder’ even. Dan weten we op welk moment we ideaal vaarweer zullen hebben. Tot ongeveer vier Beaufort is het mogelijk om onze zeilboten uit te zetten. Soms krijgen die een duw van een koi die denkt een smakelijk hapje te kunnen nuttigen”, lacht Patrick.

Geen motor

“Toevallige passanten zijn soms verwonderd dat er geen motor in zit. Zij zijn vaak heel geïnteresseerd in onze bezigheden. We hebben een overeenkomst met de stad om hier te varen op voorwaarde dat het niet gaat om gemotoriseerde bootjes op brandstof of speedmodellen. Het lawaai zou storend zijn voor de voorbijgangers. Enkel elektrisch aangedreven bootjes of zeilboten zijn toegelaten. We zouden het leuk vinden, mochten er nog andere geïnteresseerden kunnen aansluiten. Misschien zijn er in Roeselare of omgeving mensen die dit al op hun eentje doen of er ervaring mee hebben, waardoor we van elkaar kunnen leren. Gelijkgestemde zielen zijn van harte welkom.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.