Inhuldiging kunstprojecten van de leerlingen van dé Academie

Leerkrachten van dé Academie met vooraan Louise Hollebeke, Ines Delporte en Elke D’Haenen. Achteraan Johan Vandecandelaere, Anny Deman, Eddy Legein en schepen Valentijn Despeghel. Leerkracht Ann Hoedt was afwezig. © EG
Redactie KW

De leerlingen van het atelier tekenkunst en de leerlingen van de derde graad (leerlingen van 12-18 jaar) van dé Academie Ieper werkten elk aan een project in de garage en in de trappenhal van de bibliotheek.

“Het is al jaren onze bedoeling om met dé Academie naar buiten te komen”, vertelt Schepen Valentijn Despeghel, bevoegd voor dé Academie en de Bibliotheek. In de ondergrondse garage aan de bibliotheek en de trappen ernaar toe bood zich een opportuniteit aan. Sommige kinderen hebben angst om via die weg de bibliotheek te bereiken. Door de combinatie van beeld en geluid wordt die drempel nu verlaagd.”

Muurtekening in de ondergrondse garage

“Al enkele weken zijn onze leerlingen tekenkunst aan het werk in de garage onder de bib. De harde betonnen wand veranderd stilaan in een warmrood getint tapijt, helemaal uitgewerkt in pastels”, aldus Elke D’Haenen, leerkracht Atelier Tekenkunst. “Het project om de ondergrondse garage wat kleur en warmte te geven is vorig academiejaar begonnen.”

“De cursisten van het tekenatelier leerden op verschillende manieren materie weer te geven en onder andere ook tapijten werden onderzocht naar materieweergave en kleur. Er werden stukken tapijt nagetekend, details geoefend tot iedereen het wollige warme effect kon vatten. Dit werd ook een oefening in het werken met pastelkrijten waarmee je laag per laag de kleuren mengt en zo opbouwt naar het juiste karakter en weergave van deze roodbruine tapijten. Ook werd het een oefening in weergave van plooien en hoe je de schaduw aanbrengt binnen het kleurrijk geheel.”

“Door de grote groepsdynamiek en het kijken naar elkaars werkmethoden slaagden de cursisten erin om de garagemuur om te toveren in een warme kleurrijke gloed. Een prachtig staaltje van wat een groepswerk kan zijn.”

Jungle in de trappenhal

“Er was eens een donkere enge gang waar kinderen angstig de trappen namen. Dé Academie Ieper wilde deze ervaring voor ouders en kinderen helemaal veranderen”, pikt Greet Carlé, leerkracht beeldatelier jongeren in. “We dompelen iedereen onder in een beeld- en geluidsinstallatie die de jungle voorstelt. Kinderen kunnen zich nu vergapen aan exotische vogels, tijgers en apen.” Leerkrachten en leerlingen uit de 3de graad werkten aan dit project, pianoleerkracht Yvan Buysschaert zorgde voor een passende soundscape.

(EG)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.